1 294 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Från träbjälklag till betong
Hej alla listiga och räddare !
har en 1/5 plans villa och det är jävligt lyhört från övervåning till nedervåning, alla steg hörs, t.o.m om man viskar skulle de kunna höras.. ja ni förstår. Vill verkligen bygga om det.
Kan jag bygga om bjälklaget från trä till betong i mellanvåningen? Tänker att bara fylla i hela plattan med betong och armering..
Finns det några smidigare lösningar? (Inga förslag som mattor eller tavlor tack)
har en 1/5 plans villa och det är jävligt lyhört från övervåning till nedervåning, alla steg hörs, t.o.m om man viskar skulle de kunna höras.. ja ni förstår. Vill verkligen bygga om det.
Kan jag bygga om bjälklaget från trä till betong i mellanvåningen? Tänker att bara fylla i hela plattan med betong och armering..
Finns det några smidigare lösningar? (Inga förslag som mattor eller tavlor tack)
Det kan jag inte tänka mig är möjligt.
Huset är helt enkelt inte dimensionerat för det.
Också praktiskt väldigt svårt.
Men att flytspackla hela övervåningen borde vara möjligt.
Det gör stor skillnad i ljuddämpning och känsla.
Huset är helt enkelt inte dimensionerat för det.
Också praktiskt väldigt svårt.
Men att flytspackla hela övervåningen borde vara möjligt.
Det gör stor skillnad i ljuddämpning och känsla.
Om man är villig att riva upp golven och betala för projektet så går det att ordna på andra sätt.
Hur bra resultat det blir beror till stor del på hur mycket vikt man kan tillföra bjälklaget så man bör nog fråga en konstruktör först.
Hur bra resultat det blir beror till stor del på hur mycket vikt man kan tillföra bjälklaget så man bör nog fråga en konstruktör först.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 608 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 608 inlägg
En femtedelsplansvilla, det låter som endast krypgrund och inget mer. Gissar du menar 1 1/2-plans?
Det borde gå att bygga om träbjälklaget så att ljuddämpningen blir acceptabel, genom att addera isolering, extra bjälkar och ev. krysskolvning, och sen som redan nämnts även ha fler lager ovanpå under synliga golvet.
Det borde gå att bygga om träbjälklaget så att ljuddämpningen blir acceptabel, genom att addera isolering, extra bjälkar och ev. krysskolvning, och sen som redan nämnts även ha fler lager ovanpå under synliga golvet.
Klicka här för att svara