17 260 läst ·
67 svar
17k läst
67 svar
Från stomme och uppåt
Ha små pjåta på med diverse små saker senaste tiden, som salning, målning, provmonterat speglar och skåp etc. Men resultatet blir bättre och bättre. Blev nöjd med ledlisten nedfräst i tvbänken. Men även blev det riktigt snyggt med gloria ljuset i spegeln 😊 bestämde mig för att följa gvk fullt ut och monterade butylband kring alla genomföringar till vattnet. Tänkte först bara ha krängt matta över. Men ja, lika bra att göra "rätt"
Nu börjar det lika ett hem mer och mer, lite småpyssel kring kaminen kvar, målning och mattläggning i trappen, rörmokaren ska koppla in vatten och golvvärmen, lägga klinker i pannrummet och måla upp väggar och tak. Bygga lavar och små pyssla därkring. Hoppas glasväggen till bastun dyker upp efter semestern.
Dags för en uppdatering såhär efter semestern å så, tvättstugan är snart klar, väntar bara på rörmokaren. Bastuglasväggen som jag skulle montera upp innan semestern blev pannkaka av. Två av fyra glas var gjorda utanför spec. Så nu inväntar vi nya glas från tillverkaren.
Har hållit på och tjollra med bastun, tänkte jag skulle återanvända den gamla bastuinredningen, men den va gjord för en bastu på 205x200cm. Nu blir den nya 280x170 med en kortare sidovägg. Lyckades nästa ta tillvara på allt. Men nu är allt slut. Så då får jag beställa mer raster och en avslutningsframsida till nedre laven. Over and out.
Nu är tvättstugan färdigställd, med undantag för att hitta en bra torkställningslösning. Men vatten och allt avlopp är inkopplat. I badrummet är allt vatten inkopplat och klart. Nu väntar vi bara på utbytesglasen till bastun och att elektrikern kommer och kopplar in ström till kommoden, handdukstork och bastuaggregat.
Vi har funderat på den lösningen, dock verkar det vara ganska blandad kvalite på dessa torkställningar, ha läst många som haft problem med att de går sönder efter 1årWalle85 skrev:
boschkenta
Verktygstokig
· Västra Götaland
· 460 inlägg
boschkenta
Verktygstokig
- Västra Götaland
- 460 inlägg
När vi gjorde om vår tvättstuga så köpte vi bara hopfällbara torkställningar från IKEA. De står hopvikta mot väggen i ett hörn när de inte används. Jag kikade på massor av smarta lösningar men efter 3 år med dessa så känns det skönt att vi inte krånglade till det mer än nödvändigt.
Det är så vi har idag, tyvärr är tvättstugan ungefär på 5kvm, så det finns inte mycket utrymme att ha torkställningar på golvet, men en bör rymmas framför maskinerna, sedan finns ett nybyggt förråd just till vänster som vi har funderat på att göra som extra torkutrymme om de behövs.boschkenta skrev:
boschkenta
Verktygstokig
· Västra Götaland
· 460 inlägg
boschkenta
Verktygstokig
- Västra Götaland
- 460 inlägg
Jaha, ja då blir det ju lite trångt. Tyckte det såg större ut på bildernaZ zlay3r skrev:
Man kan ju också fylla hela ytan med torkställningar med resonemanget att man ändå inte kan tvätta när torkställningarna är fulla... Så då gör det inget att man tex inte kommer åt maskinen. Så brukar jag rationalisera mina egna kompromisser iaf 🙄
Minns tyvärr inte vart vi köpte den (kanske på Bauhaus), men den vi hade funkade utan problem de 3-4 åren vi använde den. Vi körde bara torktumlare för sängkläder och handdukar, så den användes flitigt. Ca tre meter spännvidd så som vi installerade den.Z zlay3r skrev:
Så alla verkar iaf inte vara billigt kinaskräp 😉
Tänkte jag kunde dela lite fler bilder nu när hemmet tar fart, imorgon gör rörmockarn klart vattnet till golvvärmen.