2 650 läst ·
18 svar
3k läst
18 svar
Från stickproppskontakt till 7 pol
Medlem
· Västernorrland
· 12 020 inlägg
Har du fast installerad el i en låda som nån ska bo i så ska det ju kopplas in med normalt material. Dvs du får dra allt till en kopplingspunkt och sen till en blå CEE handske som på typ en husvagn.
Du kan inte använda släpvagnens gamla belysningsel som matning. Eller ja kan och kan, Du får inte.
Du kan inte använda släpvagnens gamla belysningsel som matning. Eller ja kan och kan, Du får inte.
Den 7-poliga kontakten är nog till för själva släpet och dess belysning. Den ska, som andra redan sagt, under inga omständigheter användas till 230 V.
Korrekt lösning har också givits av andra. Du ska bygga upp elsystemet som ett helt vanligt elsystem i ett hus och mata detta via ett blått 216-don precis som man gör med husvagnar. Det är en bra idé att ha en liten central i boden och där säkra av inkommande matning med en tvåpolig säkring samt ha en tvåpolig JFB. Anledningen till detta är att boden med all sannolikhet kommer kopplas in med en vanlig stickpropp som inte är polariserad och då kan man inte garantera att fasledaren bryts vid fel. JFB sätter du där för att säkerställa att det faktiskt blir en JFB till uttagen då det kan hända att boden kopplas in via uttag utan JFB. Givet att man matar från ett vanligt uttag avsäkrat 10 A får du ett maximalt effektuttag på 2,3 kW (om inget annat drar ström på den gruppen). Det borde räcka utan vidare till ett sovrum, även om du också stoppar in ett litet element för värme. Egentligen är det bara värmeapparater (och dammsugare) som drar någon nämnvärd ström, allt annat är såpass energieffektivt idag att det inte är ett problem.
En större bod skulle man med fördel koppla in med trefas 16 A på samma sätt som man gör med byggbodar men då måste man ha tillgång till det på alla ställen där boden kan tänkas ställas upp. Bättre då att förutsätta och designa för en enfas 10 A matning.
Korrekt lösning har också givits av andra. Du ska bygga upp elsystemet som ett helt vanligt elsystem i ett hus och mata detta via ett blått 216-don precis som man gör med husvagnar. Det är en bra idé att ha en liten central i boden och där säkra av inkommande matning med en tvåpolig säkring samt ha en tvåpolig JFB. Anledningen till detta är att boden med all sannolikhet kommer kopplas in med en vanlig stickpropp som inte är polariserad och då kan man inte garantera att fasledaren bryts vid fel. JFB sätter du där för att säkerställa att det faktiskt blir en JFB till uttagen då det kan hända att boden kopplas in via uttag utan JFB. Givet att man matar från ett vanligt uttag avsäkrat 10 A får du ett maximalt effektuttag på 2,3 kW (om inget annat drar ström på den gruppen). Det borde räcka utan vidare till ett sovrum, även om du också stoppar in ett litet element för värme. Egentligen är det bara värmeapparater (och dammsugare) som drar någon nämnvärd ström, allt annat är såpass energieffektivt idag att det inte är ett problem.
En större bod skulle man med fördel koppla in med trefas 16 A på samma sätt som man gör med byggbodar men då måste man ha tillgång till det på alla ställen där boden kan tänkas ställas upp. Bättre då att förutsätta och designa för en enfas 10 A matning.
Okej tack allihop för svar men då vet jag vad som behövs och han som ärger detta får fixa elen helt enkelt 
Klicka här för att svara
