Hej undrar om det går på något sätt dra el från ett vanligt vägguttag till en 7 polig kontakt ?
Mängden Elen som skulle förbrukas är ukgefär som ett vanligt hus rum kanske lite mer.

som ni kanske märker så är min kunskap inom el i höjd med en grottmänniska men jag tycker det är riktigt skoj att ”greja” så andra frågan är ifall det är SÄKERT att jag drar på något sätt el till denna 7 pols kontakt ?

E
T TheHerbalist skrev:
Hej undrar om det går på något sätt dra el från ett vanligt vägguttag till en 7 polig kontakt ?
Mängden Elen som skulle förbrukas är ukgefär som ett vanligt hus rum kanske lite mer.

som ni kanske märker så är min kunskap inom el i höjd med en grottmänniska men jag tycker det är riktigt skoj att ”greja” så andra frågan är ifall det är SÄKERT att jag drar på något sätt el till denna 7 pols kontakt ?
Exakt vad vill du åstadkomma, hur samt varför?
Måste vi veta för att kunna besvara.

Det är en släppkärra ombyggd till ett rum typ elen färdig kopplad men huset den står vid har ej 7 pols uttag

E
T TheHerbalist skrev:
Det är en släppkärra ombyggd till ett rum typ elen färdig kopplad men huset den står vid har ej 7 pols uttag
Jaja. Men vilket rum tänker du på, köket eller sovrummet, en viss skillnad?

Det blir ju klurigt att dra dit kabeln, men kan du komma nära kan du väl bara ordna till någon tätande intagslucka. Ett alternativ 12V om du bara ska ha till lite ljus och laddning.

Vad är det för 7 polig kontakt du tänker dig?

E
H hempularen skrev:
Vad är det för 7 polig kontakt du tänker dig?
Äldre släp brukade ha dessa, förekommer då och då idag.
Svart eluttag för 7-polig släpvagnskontakt, öppet med synliga kontaktstift.

Duh såklart.... som sagt kunskap som grottmänniska, Det är som ett sovrum. (Tv, ladda mobil, eventuellt element)

Ägaren har den precis vid huset och det som finns är en 7 pols kontakt. Jag tänkte om det på något sätt går att dra el från ett vanligt vägguttag? Eller det kanske blir alldeles för mycket för ett uttag

Vad är det för elprylar som finns i ”rummet” eller som du tänk använda där?
Några bilder på det som finns och är färdigt vore bra, så förstår vi vad du menar.

Precis! Kontakten skulle passa i de uttaget

Just nu är det inget som används där, elen är ju inte ens dragen än ;)

Det är i stil med en husvag 2-3 uttag kanske

Vad är det för typ av uttag?

Panor82
Redigerat:
T TheHerbalist skrev:
Jag kanske missförstår din fråga men pratar du om en normal släpvagnskontakt som normalt används för att koppla till dragbilen så kan du under inga omständigheter koppla den till ett normalt vägguttag.

I bilar och släp är spänningen (idag normalt) 12 volt medan du i ett vanligt vägguttag har 230 volt. Dessa går inte att koppla ihop.

• Gilla
udihow och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.