2 511 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Från stickpropp till fast anslutning?
Jag har två LED-lampor från IKEA under en hylla i mitt kök. Den består av två "lampenheter och en drivenhet. Drivenheten ansluts till nätet med en vanlig lampsladd (SKX) med eurokontakt. Strömbrytaren sitter på sladden.
Nu skulle jag vilja snygga upp elinstallationerna i den här delen av köket. Jag ska montera upp ett eluttag istället för den förgreningssladd som har blivit ett s.k. permanent provisorium? Grendosan betjänar denna belysning, kaffebryggare och brödrost.
Min undrar är då om jag skulle kunna skippa stickproppen på den här belysningen och ansluta den fast, med en riktigt väggbrytare? Det går inte att koppla riktig installationskabel till drivenheten, men går det på något vettigt sätt att ansluta en SKX till den fasta installationen?
Jag vet att lampsladd inte är en installationskabel som får förläggas fast, men kan den räknas som någon form av anslutningskabel som kan inkopplas i någon form av dosa? Som det görs med spisar, tvättmaskiner, motorer osv? Krävs det då en strömbrytare samt en dosa med dragavlasting, eller kan dragavlastningen ordnas i brytaren?
Nu skulle jag vilja snygga upp elinstallationerna i den här delen av köket. Jag ska montera upp ett eluttag istället för den förgreningssladd som har blivit ett s.k. permanent provisorium? Grendosan betjänar denna belysning, kaffebryggare och brödrost.
Min undrar är då om jag skulle kunna skippa stickproppen på den här belysningen och ansluta den fast, med en riktigt väggbrytare? Det går inte att koppla riktig installationskabel till drivenheten, men går det på något vettigt sätt att ansluta en SKX till den fasta installationen?
Jag vet att lampsladd inte är en installationskabel som får förläggas fast, men kan den räknas som någon form av anslutningskabel som kan inkopplas i någon form av dosa? Som det görs med spisar, tvättmaskiner, motorer osv? Krävs det då en strömbrytare samt en dosa med dragavlasting, eller kan dragavlastningen ordnas i brytaren?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
En anslutningsdosa (eventuellt kulodosa) som övergång till installationskabel ser jag som det mest passande. Lampsladd ska vara synlig och lätt demonterbar utan verktyg. Det hindrar inte att man klamrar den. En strömbrytare (utanpåliggande antar jag) har inga bra medel för dragavlastning och det kommer också att sticka rejält i ögonen. Likaså om lampsladden försvinner in i ett rör till en infälld strömbrytare. Men du kan ju överväga en sladdströmbrytare som fästs genom att kabeln klamras. Det ser kanske lite provisoriskt ut.
Vore inte det bästa en utanpåliggande strömbrytare under hyllan (om den är premanent, annars på väggen) och ha ett utanpåliggande eluttag efter brytaren? Då kan belysningen ha kvar sin stickpropp. Sladdbrytaren kan sitta kvar och ingen åverkan behövs på den delen. Det blir också enklare att byta belysning i framtiden. Ska du ändå ha dit en elektriker (för du är väl inte behörig, eller?) spelar det kanske ingen roll kostnadsmässigt och du slipper ta dit elektrikern igen för att byta belysningen.
Om man ansluter en belysning fast på detta sätt, räknas det då som behörighetskrävande att byta belysning? Man måste ju ta bort anslutningskabeln från belysningen från den fasta installationen och ansluta en ny, men det kanske faller under samma undantag som att byta ett trasigt eluttag som ju inte är behörighetskrävande, eller hur?
Om man ansluter en belysning fast på detta sätt, räknas det då som behörighetskrävande att byta belysning? Man måste ju ta bort anslutningskabeln från belysningen från den fasta installationen och ansluta en ny, men det kanske faller under samma undantag som att byta ett trasigt eluttag som ju inte är behörighetskrävande, eller hur?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Undantag från kravet på behörighet får göras för
Att byta ut en ljusarmatur i torrt icke brandfarligt utrymmen inne i bostäder
dvs inte nyinstallation och inte i kök.
Att byta ut en ljusarmatur i torrt icke brandfarligt utrymmen inne i bostäder
dvs inte nyinstallation och inte i kök.
Klicka här för att svara