Hej!

Jag bor i en villa som var ansluten till Telia öppen fiber innan vi flyttade in. Vi har fortsatt på samma spår men bytt operatör någon gång.

De senaste åren har vi fått mycket reklam från Bahnhof, Telenor och Tele2 om att konvertera vår öppna fiber till deras låsta nät. De hävdar att det blir billigare för dem och att de därför kan erbjuda högre hastighet till lägre pris. I gengäld behöver vi binda upp oss, vanligast i 24 månader, men efter bindningstiden är vi ju fortfarande låsta till dem.

I deras erbjudanden så är priset lägre jämfört med vad som erbjuds i det öppna nätet. Att byta ut mediaomvandlaren här hemma verkar inte heller vara så svårt. Men jag är orolig att när den initiala bindningstiden gått ut kommer den nya leverantören att höja priserna rejält. När det inte finns någon konkurrens kan de ju sätta vilket pris som helst.

Hur har det sett ut för er som gått från öppen fiber till låst nät? Har priserna höjts efter den initiala bindningstiden? Har det varit möjligt att senare byta från ett låst nät till en annan operatörs låsta nät?

Alla erfarenheter är av intresse!

Mvh Mackk

Av egen erfarenhet så höjdes priset rejält efter bytet och man var ju fast. Telia har täta kampanjer med att de byter mediaomvandlare gratis men det finns ju inga garantier om att det är så om 24 månader. Jag "säger upp" avtalet med Telia var 12e månad och håller en jämnare prisbild då.

• Gilla
Mackk
  • Laddar…
Det är fortfarande samma nät, enda skillnaden blir att idag är du kopplad mot en "öppen" switch som ägs av telia och som andra operatörer kan erbjuda dig tjänster via. Det dom vill göra är att koppla om dig till sin egna switch i noden.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Persson88 Persson88 skrev:
Det är fortfarande samma nät, enda skillnaden blir att idag är du kopplad mot en "öppen" switch som ägs av telia och som andra operatörer kan erbjuda dig tjänster via. Det dom vill göra är att koppla om dig till sin egna switch i noden.
Det gör att dom slipper betala avgift till Telia (eller vem som nu äger switchen) för att använda deras Switch.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
H Hammarfall skrev:
Av egen erfarenhet så höjdes priset rejält efter bytet och man var ju fast. Telia har täta kampanjer med att de byter mediaomvandlare gratis men det finns ju inga garantier om att det är så om 24 månader. Jag "säger upp" avtalet med Telia var 12e månad och håller en jämnare prisbild då.
Okej, precis det jag var orolig för. Ja, jag byter operatör i det öppna nätet för att kunna haka på nya kampanjer där.

Mvh Mackk

Persson88 Persson88 skrev:
Ja, jag vet att det är så det går till rent tekniskt. Jag skrev lite slarvigt.

Mvh Mackk

D Dilato skrev:
Det gör att dom slipper betala avgift till Telia (eller vem som nu äger switchen) för att använda deras Switch.
Det förvånar mig att den switchen är så dyr att hyra in sig i. Om jag fått gissa hade jag trott att det var fibren mellan switchen och de enskilda husen som var dyr.

Mvh Mackk

M Mackk skrev:
Det förvånar mig att den switchen är så dyr att hyra in sig i. Om jag fått gissa hade jag trott att det var fibren mellan switchen och de enskilda husen som var dyr.

Mvh Mackk
Fibern är redan betald av första kunden.

Fiber är inte dyrt, i många länder i Afrika är det helt gratis att installera fiber och man får en WiFi accesspunkt också, bara en månadsavgift.

Farten är låg men tillräcklig, man köper från 20 till 100 Mbps för 250 kr till 400 kr.

Redigerat:
  • Gilla
Mackk
  • Laddar…
Där ser man, tack!

Hej!

Återrapportering. När jag sa till min nuvarande operatör att jag ville byta för att få konkurrentens nykundspris så gick det plötsligt att ge mig samma. Så nu är jag kvar två år till.

Mvh Mackk

• Haha
  • Gilla
Grönsaker och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.