Vi har precis köpt hus, byggt på 30-talet med självdrag. I dagsläget sitter det frånluftsfläkt i badrummet på övervåningen ut genom taket men resten av huset är orört förutom ett flertal luftventiler i diverse rum.

Jag tänkte sätta in en frånluftsfläkt i köket på nedervåningen och dra ner den i källaren där bergvärmepumpen sitter och vidare ut i skorstenen. Jag har hört att det finns tilläggsmanicker för värmeåtervinning att plugga in i bergvärmepumpen men har inte hittat någon till den modellen vi har så min plan är att förbereda för framtida uppgraderingar. Är det dumt att börja pilla med ventilationen överhuvudtaget eller finns det "recept" att följa?

BirgitS
En frånluftsfläkt, typ badrumsfläkt, får sämre effekt ju längre röret är och ju fler krökar det är så det låter inte riktigt som en bra lösning. Det blir annorlunda med en sugande fläkt t.ex. i luftvärmepumpar och kanske i en tilläggsdel till bergvärmepumpen.

Men det sitter väl en köksfläkt som blåser ut luften i köket redan?
Det går ju att byta ut den till en sån köksfläkt som går ständigt.

Hur gammal är bergvärmepumpen?
De kan hålla väldigt många år om man har tur och försäkringsbolagen räknar med ungefär 12 år som teknisk livslängd så efter det blir det allt vanligare att de går sönder.

J jhall skrev:
Vi har precis köpt hus, byggt på 30-talet med självdrag. I dagsläget sitter det frånluftsfläkt i badrummet på övervåningen ut genom taket men resten av huset är orört förutom ett flertal luftventiler i diverse rum.

Jag tänkte sätta in en frånluftsfläkt i köket på nedervåningen och dra ner den i källaren där bergvärmepumpen sitter och vidare ut i skorstenen. Jag har hört att det finns tilläggsmanicker för värmeåtervinning att plugga in i bergvärmepumpen men har inte hittat någon till den modellen vi har så min plan är att förbereda för framtida uppgraderingar. Är det dumt att börja pilla med ventilationen överhuvudtaget eller finns det "recept" att följa?
Jo ventilation måste man ha och sedan måste man kunna reglera ventilationen.
Återvinning till en värmepump tror jag inte alls på, dyrbart krångel.

Som steg 1, hur upplever du "självdraget" i skorstenen och om du ändrar läget på ventilerna?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.