3 272 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Från kvastad puts till helt slät
Hej,
Vi har kvastad puts på vårt hus i dag, men skulle gärna vilja göra denna helt slät för att få ett mer modernt utseende. Efter att ha pratat med två firmor är jag dock konfunderad. Den ena menade att det var en ganska billig och enkel åtgärd där man bara drog på en simpel ytputs. Den andra pratade länge och väl om de olika stegen. Det var tvättning av väggen, sätta hönsnät, primer osv. Han nämnde 1600 kr/kvm, vilket var betydligt dyrare än den första. Är det någon som kan bringa klarhet i detta?
Vi har kvastad puts på vårt hus i dag, men skulle gärna vilja göra denna helt slät för att få ett mer modernt utseende. Efter att ha pratat med två firmor är jag dock konfunderad. Den ena menade att det var en ganska billig och enkel åtgärd där man bara drog på en simpel ytputs. Den andra pratade länge och väl om de olika stegen. Det var tvättning av väggen, sätta hönsnät, primer osv. Han nämnde 1600 kr/kvm, vilket var betydligt dyrare än den första. Är det någon som kan bringa klarhet i detta?
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 463 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 463 inlägg
Din information är väldigt bristfällig för att ge ett bra svar. Tror du behöver någon offert.
Det första alternativet tolkar jag som att behålla all gammal puts kvar, och sen dra på ny tunnputs med glasfibernät i. Skulle jag personligen aldrig valt.
Alternativ 2 lät bättre, dock används ju inte hönsnät, då det är för mjukt.
Och inte heller primer om det är kalkbruk. Vilken sorts färg tänker dom färga med sen?
Kalkfärg eller något annat?
Du får nog sätta dig in i detta lite.
Det första alternativet tolkar jag som att behålla all gammal puts kvar, och sen dra på ny tunnputs med glasfibernät i. Skulle jag personligen aldrig valt.
Alternativ 2 lät bättre, dock används ju inte hönsnät, då det är för mjukt.
Och inte heller primer om det är kalkbruk. Vilken sorts färg tänker dom färga med sen?
Kalkfärg eller något annat?
Du får nog sätta dig in i detta lite.
S skanfals skrev:Hej,
Självklart bör gamla putsen tvättas av ordentligt, sedan måste man undersöka hur tjock gamla putsen är & om den sitter fast ordentligt så att man vet om förutsättningarna.
Man slätputsar först ytan lite grovt med vanligt C-bruk, och kan troligtvis sedan med maskin spruta på ex vis ädelputs i en tjocklek av 7-10 mm i valfri färg.
& jag tror inte det behöves nätas före, då dagens yta har en struktur så att nya putsen kan få bra fäste.
Klicka här för att svara