Hej!

Har köpt en stuga ”off-grid” som föregående ägare kopplat in 230 v uttag och lampor i och drev detta genom elverk. Stugan är alltså fullutrustad med infälld el.

Sneglar åt att konvertera till solceller men vill helst inte köra parallella system då stugan redan är inredd för 230 v. Har förstått att det inte krävs så mycket för tv, belysning men hur är det om man ska mata befintlig 230 v? Hur mycket paneler behöver man egentligen? Räcker 120w paketet från Classe och att man kompletterar med batterier?

Kylskåp/spis går på gasol så dessa behöver inte ta med i beräkningen. Utöver att ladda mobiler, tända lampor är det tv nån timme per dag och dammsugare ibland som kan vara aktuellt. Stugan används vår, sommar, höst och ytterst sparsamt på vintern men bra om det går att använda elverket för att ladda batterier, mata om man behöver tillfälligt högre effekt. Tacksam för svar!

wildeside
Jag har 300w solceller och 480ah batteripack i båten, driver 1 kyl, belysning, tittar på paddan nån timme ibland värmer mat i micron var o varannan dag, dammsuger. Behöver bara laddning från motorn eller elverk var annan eller var tredje dag om jag har frysen och dieselvärmaren igång. Lite beroende på årstid och om solen skiner.

Tack för svar. Fick tag i 440 ah batteri och funderar på motonets 200w panel och en Victron mppt 100v 20 a regulator. Har ännu inte klurat ut vilken converter eller om det är dumt att köra både belysning och förbrukare via 230 v?

Har faktiskt precis gjort detta i min stuga. Nu vet jag inte din budget men Victron har väldigt smarta Invertrar med laddare så när vinterhalvåret kommer så kan jag bara starta generatorn och plugga in den så börjar invertern direkt ladda batterierna och driva huset samtidigt.
Hur stora batterier är alltid svårt att säga, beror på hur mycket du kommer använda. Däremot hade jag nog satsat på iallafall lite fler paneler så de hinner ladda batterierna snabbare.
När du ändå har 230v draget så hade jag satsat allt på det för enkelhetens skull.

• Väggmonterad Victron-inverter och laddare, gul batteribank, stege och städutrustning i en stuga med träpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Det där såg smutt ut, kör du elverk direkt mot denna då? Är det något färdigt paket du använt eller har du plockat ihop själv? Känner bara igen regulatorn vad är de andra mojängerna?

Jajamen, finns en ingång på Invertern som man antagligen kan ha landström eller tex en generator.
Stora till vänster är en Victron Multiplus ll 48/3000/35, Där kopplas utgående 230V till normcentralen och sen finns två inkommande, en från batterierna och en från generatorn. Längst till höger är Solcellsregulatorn, Smartsolar 250/60 och dom båda kopplas in i en Victron Lynx Power in där alla säkringar sitter och sen matas batteriet till Lynxen. Finns även en Shunt för övervakning av laddningen av batteriet på minuskablen under regulatorn.

Plockar ihop själv men finns lite guider på Victrons hemsida och miljoner videor på Youtube. De är dyrare men kvaliten och användarvänligheten är superb på deras grejer. Har ett liknande fast större i mitt hus som funkar klockrent.

Mikael_L
Sen finns det även allt i ett lösningar, där allt är inbyggt i en enhet, det behövs inte separat solcellsregulator, batteriladdare osv.
Detta kan ju förstås ha en nackdel också i att om en sak strular så är man helt utan, har man separat solcellsregulator t.ex. så kan den krångla/gå sönder utan att all funktion försvinner.
Men samtidigt, går själva AC-invertern sönder så är det helt kört oavsett vald lösning.

Den här t.ex. (OBS, det är inget förslag, jag har bara tagit en ifrån en gedigen träfflista efter en google-sök, det finns en uppsjö varianter och fabrikat, jag har ingen aning om man bör passa sig från något)

Diagram över off-grid solsystem: solpaneler, elnät, generator, batteri, solinverter ansluten till hushållsapparater som tvättmaskin, dator och kylskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.mypni.se/solvaxelriktar...a-24v-mppt-60a-off-grid-pure-sine-hybrid.html

Nackdelen med de flesta (alla?) sådana här är att de inte klarar så många solcellspaneler, och ibland inte heller så få, dvs ett begränsat område, vilket gör att elförsörjning med solel på sen höst/vinter/tidig vår blir svårt.

Jag skulle nog antagligen satsa på detta, om jag skulle göra en offgrid-lösning till en sommar-stuga, dvs som bara används frekvent under de soligaste 6 månaderna, men inte alls eller väldigt lite under de mörkaste 4 månaderna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.