Har precis bytt vattenutkastaren i badrummet under pågående renovering och monterat på ny plywood, men så började jag fundera på vad som händer om jag nästa år (vilket är troligt) sätter igång och ska renovera fasaden.

Vattenutkastaren sitter alltså placerad så att kopparröret går rakt igenom ytterväggen och in i badrummet, strax under där handfatet kommer att sitta, och nu då genom en plywood. Har inte satt upp någon gips ännu då jag kom på att det här kanske blir ett problem i framtiden?

Min oro är att jag när jag ska byta/måla om träfasaden eventuellt kommer att bli tvungen att lossa vattenutkastaren och då riskerar att sabba tätskiktet i badrummet.

Är det någon som har något tips kring hur man kan göra för att det inte ska bli problem?

D
Vad gör du när vattenutkastaren inte fungerar som den skall (vilket ju inte händer så sällan) och måste bytas ut?

Bra fråga, jag tänkte inte längre än att jag gör precis som den gamla, bara ett rör rakt igenom.

Visste inte att de brukar krångla heller, den som sitter på baksidan har suttit troligen sen huset byggdes (-72) och den som jag nyss tog bort har säkerligen suttit där sen 80- eller 90-talet om inte längre.

Frågan återstår dock, hur borde man lösa det här nu när möjligheten finns?

Lutar åt att helt ta bort utkastaren från badrummet och sätta den i andra änden av huset istället för att bespara mig från lite bekymmer i framtiden...

Mikael_L
Skyria skrev:
Lutar åt att helt ta bort utkastaren från badrummet och sätta den i andra änden av huset istället för att bespara mig från lite bekymmer i framtiden...
Helt klart en bra lösning på tätskiktsproblemet. Är det inte alltför tokjobbigt eller blir felplacerat då så tänker du helt rätt.

Inte en jättesmidig lösning kanske, men borde "bara" vara att öppna upp en lucka i trumman med rören på souterrängvåningen under och sedan där skarva på ett nytt rör som jag får leda ut genom betongväggen. Lite omständigt kanske men i längden antar jag att det är bättre :thumbup:

P
Skulle sitta lugn i båten den kommer ju trots allt ut under handfat 👍 du tokspolar ju kanske inte vatten där varje dag..ibland känner man att denna säkervattenhetsen går över gränsen.

Redigerat:
Mikael_L
Pherra skrev:
Skulle sitta lugn i båten den kommer ju trots allt ut under handfat 👍 du tokspolar ju kanske inte vatten där varje dag..ibland känner man att denna säkervattenhetsen går över gränsen.
Helt klart har du säkert rätt i din analys.

Men till beslutsunderlaget bör man också infoga risken att ev få sämre salupris för huset den dagen det ska säljas och köparen oroar sig över det, eller att försäkringsbolaget ser chansen att sänka sin ersättning även om felet egentligen är någon annanstans i badrummet.

Jag säger inte att det blir så, det behöver ju inte bli en skada i badrummet, och är det het husmarknad vid försäljningen brukar inte smärre fel eller oklarheter på husen påverka priset i någon nämnvärd omfattning.
Men det är nog i alla fall något som ska tas med när man funderar på hur man vill lösa det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.