2 841 läst ·
14 svar
3k läst
14 svar
2x Kat5e kablar i ett vp rör, för bra att vara sant?
Absolut inte minsta lilla problem med att dra två tp i ett rör störningsmässigt.
För det första har man paren tvinnade och sen använder ethernet differensierad signalering. Dvs man lägger signalen på den ena ledaren och en inverterad signal på den andra ledaren i paret. En störning påverkar båda ledarna lika mycket och kan därmed oftast sållas bort redan på hårdvarunivån.
För det första har man paren tvinnade och sen använder ethernet differensierad signalering. Dvs man lägger signalen på den ena ledaren och en inverterad signal på den andra ledaren i paret. En störning påverkar båda ledarna lika mycket och kan därmed oftast sållas bort redan på hårdvarunivån.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Flikar in: absolut inte skärmad TP i hemmiljö. Det kan bli andra mer svårlösta problem om man använder skärmat och inte vet hur det funkar. Skärmad TP används i kraftverk och bangårdar.
Tack för hjälpen.
Nu är julefriden här med trådat nätverk till både tv och HTPC.
Mätte upp 937Mbit i bägge kablarna så allt ser ut att fungera som det ska.
Grejjen är det att jag aldrig sett eller hört att det gått lägga två nätverkskablar i samma rör tidigare.
Nu är julefriden här med trådat nätverk till både tv och HTPC.
Mätte upp 937Mbit i bägge kablarna så allt ser ut att fungera som det ska.
Grejjen är det att jag aldrig sett eller hört att det gått lägga två nätverkskablar i samma rör tidigare.
Hmm. Nu blir det kvarsittning i skolan här alltså 
Jag var tvungen att kolla men det finns med som tips i nätverksskolan
"Vid dubbeldragning i ett 16 rör bör man definitivt vara två personer om jobbet. En som drar i dragfjädern och en som matar på med kabeln. Här gäller det också att se till att kablarna håller sig brevid varandra och inte snor sig. Ett knep är att lägga ut dem åt olika håll på golvet."
Jag var tvungen att kolla men det finns med som tips i nätverksskolan
"Vid dubbeldragning i ett 16 rör bör man definitivt vara två personer om jobbet. En som drar i dragfjädern och en som matar på med kabeln. Här gäller det också att se till att kablarna håller sig brevid varandra och inte snor sig. Ett knep är att lägga ut dem åt olika håll på golvet."
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
…eller använda siameskabel. Den går lättare att dra än två lösa tack vare att den alltid hänger ihop och även lägger sig "på platten" i krökarna. Det går faktiskt att få i 3 kablar Cat5e i ett VP16 med hjälp av en siames och en lös.Mats skrev:
Se till att få rätt siames bara. Det finns siameser där "mittsträngen" är lite för bred så att den blir svårare att dra än två vanliga.
iofs har jag mest stött på det på en kabeltyp vi inte ska använda (sftp)
iofs har jag mest stött på det på en kabeltyp vi inte ska använda (sftp)
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Inga problem alls att få i två eller tre kablar i ett 16 rör. Beror på antalet böjar och lite känsla över det.
En som drar och en som puttar. Den som puttar är den som gör jobbet.
Att ha kabelglid är ett starkt plus. tvål och annat skit ska man ej använda.
Sen finns det givetvis olika storlekar på kablar mm.
Fått i 2 Eurolan slim och en coax och en äldre ekkx i samma 16rör. Detta över 4 böjar och ca 17m rörlängd. Dessutom avprovat före i befintliga kablar och avprovat efter i nya o befintliga kablar utan nämnvärd dämpning.
Mycket hänger på tekniken hur man stöter och "rycker" sig förbi evt rörstopp och givetvis att man puttar in kablarna jämte varandra så att de inte tvinnar sig i röret. Går det inte från ena håller så testar man det andra.
Det gäller även att man binder rätt och att man drar i rätt vinkel. En dragfjäder av bästa kvalitet är oftast ett måste.
En som drar och en som puttar. Den som puttar är den som gör jobbet.
Att ha kabelglid är ett starkt plus. tvål och annat skit ska man ej använda.
Sen finns det givetvis olika storlekar på kablar mm.
Fått i 2 Eurolan slim och en coax och en äldre ekkx i samma 16rör. Detta över 4 böjar och ca 17m rörlängd. Dessutom avprovat före i befintliga kablar och avprovat efter i nya o befintliga kablar utan nämnvärd dämpning.
Mycket hänger på tekniken hur man stöter och "rycker" sig förbi evt rörstopp och givetvis att man puttar in kablarna jämte varandra så att de inte tvinnar sig i röret. Går det inte från ena håller så testar man det andra.
Det gäller även att man binder rätt och att man drar i rätt vinkel. En dragfjäder av bästa kvalitet är oftast ett måste.
Klicka här för att svara