Hejsan,
Om en månad skulle vårt drömhus stå klart och arbetet var igår, en dag föra veckan fick vi ett samtal från snickaren som var inhyrd och var påväg från huset som meddelade att vår anlitade firma hade gått i konkurs.

Slängde sig i bilen och åkte ditt för att kontrollera vad som var gjort, dok så efter inventering och prat med konkursförvaltaren så visar det sig att vi har en massa material som står på firmans lager och obetalda hos bygghandeln men som vi oturligt nog betalat för.

Vi har bra koll på vad vi inte fått levererat och ungefär vad det borde kostat men hur gör man för att framställa sina krav till konkursboet?
Skriver man på något speciellt sätt eller räcker det att sammanställa allt tydligt i ett excelark och mailat till konkursförvaltaren?

Supertacksam för alla svar och hjälp vi kan få
 
  • Ledsen
Pappa1986 och 2 till
  • Laddar…
Det bästa är att fråga KK-förvaltaren så blir det enklare, du kan börja med en sammanställning och fakturorna.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Thomas59
Rör det sig inte om bara småsummor bör ni omgående anlita en jurist som sköter kontakten med konkursboet.

Finns material hos företaget, som gått i kk, som ni betalt, beror det nog lite på. Har ni betalat direkt till leverantören som sedan levererat till kk-bolaget, för vidare transport till er och där materialet hållits tydligt märkt och åtskilt från kk-bolagets övriga ”lager” har ni möjligen en viss chans att hävda ”bättre rätt” till materialet. Är materialet ”omärkt” och sammanblandat med kk-bolagets ev övriga lager är det dock svårt. Kraven är höga. Jämför tex med ”klientmedelskonton” hos jurister och mäklare.

Har ni däremot betalat fakturor från kk-bolaget som i sin tur köpt material från leverantören som efter leverans blandats samman med annat material i kk-bolagets lager är läget sämre. Då har ni bara en oprioriterad fordran på kk-bolaget och oftast är sådana fordringar inte mycket värda.

Hyfsad uppförsbacke :-(
 
  • Gilla
Plåthuset och 2 till
  • Laddar…
P
A Andreas Ludde Lundell skrev:
Slängde sig i bilen och åkte ditt för att kontrollera vad som var gjort, dok så efter inventering och prat med konkursförvaltaren så visar det sig att vi har en massa material som står på firmans lager och obetalda hos bygghandeln men som vi oturligt nog betalat för.
Det materialet anser nog förvaltaren som tillgång i konkursboet så risken är att ni får betala en gång till för det genom att köpa ut det från konkursboet. Dock så lär det bli billigare än att köpa det nytt.

Sammanställ vilka fodringar du har och lämna till konkursförvaltaren borde räcka med en lista.

Du kan ju försöka att hävda äganderätt till materialet om du kan bevisa att ni betalt för just det och just de sakerna finns på lagret.
 
Risken är väl att förvaltaren kan lämna tillbaka det obetalda materialet till bygghandeln för att på det sättet nolla eller minska den fordran.
 
K kindvall skrev:
Risken är väl att förvaltaren kan lämna tillbaka det obetalda materialet till bygghandeln för att på det sättet nolla eller minska den fordran.
Bygghandlaren har troligen inte någon hög prioritet på sin fordran, förvaltareen kommer att vilja sälja materialet till så högt pris som möjligt, för att täcka de prioriterade fordringarna (oftast skatt).
 
Jag fick lära mig att man måste ta varan i besittning för att äganderätten skall övergå.
 
Det kom en ny konsumentköplag i år. Så beroende på när ni köpte eller avtalade om varorna kan det vara olika lagar som gäller. Dock är nog denna paragraf oförändrad vad gäller det faktiska innehållet.

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...mling/konsumentkoplag-2022260_sfs-2022-260#K8

Förhållandet till näringsidkarens borgenärer
7 § Ett köp av en vara gäller mot näringsidkarens borgenärer i och med avtalet. När ett köp inte avser en bestämd vara, blir köpet dock inte gällande mot borgenärerna förrän någon åtgärd har vidtagits genom avskiljande eller märkning av varan, anteckning om varan i en bokföringshandling eller på något annat sätt så att det framgår att varan är avsedd för konsumenten.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Thomas59 Thomas59 skrev:
Rör det sig inte om bara småsummor bör ni omgående anlita en jurist
Håller med, men det gäller att hålla huvudet kallt och fundera på hur mycket insatserna för att få rätt kostar.

Det här är en typ av situation då det alltid kommer finnas förlorare: antingen får ni inte era varor som ni betalt för, eller så får säljaren inte betalt för varor som denne levererat. Det gör att det är lätt att fastna i just ens eget rättvisetänk utan att beakta att den som har skyldigheter i situationen är borta ur ekvationen.

Så räkna med att förlora något, och arbeta för att skademinimera snarare än få helt rätt.
 
Thomas59
Med tanke på vad en jurist kostar bör det nog vara iaf några hundra tusen som står på spel om man ska anlta en sådan. Ev kan man ju köpa en timmes rådgivning och rådet blir troligen att det inte lönar sig att tvista. Konkursförvaltningen är ganska standardiserad/reglerad så risken att bli lurad är ändå rätt liten.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Håller med, men det gäller att hålla huvudet kallt och fundera på hur mycket insatserna för att få rätt kostar.

Det här är en typ av situation då det alltid kommer finnas förlorare: antingen får ni inte era varor som ni betalt för, eller så får säljaren inte betalt för varor som denne levererat. Det gör att det är lätt att fastna i just ens eget rättvisetänk utan att beakta att den som har skyldigheter i situationen är borta ur ekvationen.

Så räkna med att förlora något, och arbeta för att skademinimera snarare än få helt rätt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.