Hej!

Vi har precis blivit av med pelletspanna och ska i nästa vecka få bergvärme installerad i vår 30-talskåk. Huset är två våningar + källare/sutteräng. De två boningsplanen har golvvärme överallt (förutom det mindre badrummet som har elburen golvvärme). Källaren består av två rum och en liten korridor. I det större rummet (~10 kvm, oisolerat, klinker och kakel med ett badkar vi nästan aldrig använder) där pannan stod ska det enligt offert installeras en radiator då det nu saknar värmekälla (pelletspannan värmde upp bra innan). I det mindre rummet, som är invändigt isolerat och nu är tvättstuga, sitter en liten radiator på väggen sen tidigare.

Som jag förstod det shuntades den tidigare pannans 80-gradiga vatten ned i två steg, först för att förse den ensamma lilla radiatorn med hög temp och sen en gång till för golvvärmen i resten av huset. En av firmorna som var här för offererande beskrev hursom det upplägget som "hål i huvudet".

Men hur bör vi göra nu? Låg framledningstemperatur är ju bäst för värmepumpens verkningsgrad så av den anledningen så skulle man väl låta golvvärmen dimensionera temperaturen (typ 35 grader?)? Det lilla isolerade rummet i källaren skulle nog hållas tillräckligt varmt men det större säkert inte alls om vi inte täcker hela väggarna med radiatorer. Kanske att effekten på en säg 1200*600-radiator med 35-gradigt vatten rent av är försumbar så att man lika gärna kan strunta i det?

Att höja framledningstemperaturen enkom för det rummet och låta COP gå från 6 till 4 känns inte särskilt smart. Då tänker jag, utan att ha räknat på det, att det är mer ekonomiskt att komplettera med elradiator/värmefläkt för de tillfällen man behöver få upp en dräglig temperatur i det rummet.

Någon som har några kloka tankar?

Varför inte byta ut radiadorn som finns och det nya som skal sättas in till 3 radiga nya radiatorer, de håller nästan samma låga temp som golvvärme. eller fläktkonvektorelement som är vattenburna, då sprider den värmen också. Så hade jag gjort.

• Gilla
Vector
  • Laddar…
Ska undersöka det, tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.