Hej!
Jag har ett furugolv liggande i garaget sedan i somras som ska läggas i sommarstugan 50 mil bort i april/maj. Hälften är inplastat från fabrik men plasten har gått sönder i ena ändan. Andra halvan ligger som lösa brädor. Behöver totalt 10-12 brädor på 4,4 meter styck så ingen stor yta. Jag ska såga alla brädor till rätt längd innan transport så kommer att öppna paketet.
1. Ska jag ta in golvet och förvara det inomhus i villan istället för garaget?
2. Ska det ligga löst eller inplastat? I och med att det är trasigt i ena ändan så är väl fukten redan inne i paketet?
Funderar på att ha det inomhus ett par månader och sedan plasta in innan transporten. Låter det vettigt?
Jag har ett furugolv liggande i garaget sedan i somras som ska läggas i sommarstugan 50 mil bort i april/maj. Hälften är inplastat från fabrik men plasten har gått sönder i ena ändan. Andra halvan ligger som lösa brädor. Behöver totalt 10-12 brädor på 4,4 meter styck så ingen stor yta. Jag ska såga alla brädor till rätt längd innan transport så kommer att öppna paketet.
1. Ska jag ta in golvet och förvara det inomhus i villan istället för garaget?
2. Ska det ligga löst eller inplastat? I och med att det är trasigt i ena ändan så är väl fukten redan inne i paketet?
Funderar på att ha det inomhus ett par månader och sedan plasta in innan transporten. Låter det vettigt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 334 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 334 inlägg
Plasten runt trät är för att dämpa ev olika miljöer när det fraktas (läs fukt)
Är plasten borta /skadad så är skyddet borta .
Hur är klimatet i sommarstugan , fuktigt - kallt - varmt ?
Om du låter virket ligga ett bra tag i sommarstugan blir det nog bästa lösningen .
Som ett exempel så tog jag in ved som legat under bar himmel , länge .
Stapeln var 1m hög , efter 2v sjönk den ihop 2-3 cm
Är plasten borta /skadad så är skyddet borta .
Hur är klimatet i sommarstugan , fuktigt - kallt - varmt ?
Om du låter virket ligga ett bra tag i sommarstugan blir det nog bästa lösningen .
Som ett exempel så tog jag in ved som legat under bar himmel , länge .
Stapeln var 1m hög , efter 2v sjönk den ihop 2-3 cm
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 334 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 334 inlägg
Hur trägolvets fortsatta leverne kommer att bli är ju det bästa förvaringssättet .daddydj skrev:
Kommer det att läggas flytande eller spikas i sponten ?
Läggs det flytande rekommenderas det att det limmas i sponten .
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Man brukar lägga golvet att acklimatiseras i miljön där det ska läggas. Nu på vintern är det som torrast då golvet är som "smalast". Det kan vara riskabelt att lägga det då om det sväller till sommaren och i värsta fall reser sig. Med färskt golvvirke förr la man plankorna lösa tills de torkat.
Klicka här för att svara