Håller på att montera krokarna för solceller på mitt tak och har idag varit uppe och plockat av lite takpannor för att försöka hitta takstolarna. Mitt problem är att jag är osäker på om jag har hittat takstolarna.
Takkrokarna (van der valt) ska ju nämligen skruvas i takstol.

1. Är jag rätt på det att varannan ströläkt bör vara spikad i en takstol?
Jag hittar inget ställe på taket som avslöjar var takstolarna sitter på den delen av huset så jag har bankat på råsponten för att försöka hitta var de sitter. Där det låter och känns stumt gissar jag på takstol.
Det verkar som om den sitter precis under varannan ströläkt med cc 1200 mm vilket är rätt avstånd.
Det finns även en spik i nockbrädan precis ovanför ströläkten på de ställen det känns stumt. Tycker det borde indikera takstol.
Går jag upp på vinden i en annan del av huset så ser jag takstolarna där. Då ser jag att de är 40 mm breda. Ströläkten är 45 mm bred. Troligen är det samma i hela huset.
Det innebär att om jag då skruvar mitt i ströläkten så borde jag träffa takstolen - eller hur?

2. Distans mellan takpanna och takkrok?
Om jag nu skruvar takkroken i ströläkten enl ovan, så kommer takkroken upp rätt högt. Nästan 20 mm ovan undre takpannan. Blir inte det för mycket? Enl de instruktioner jag har så ska distansen vara minst 3 mm, så inte takkroken gör sönder undre takpannan vid hög last.
Jag använder tillsågad ströläkt som distansklossar så hela takkroken får samma höjd.
Gör jag rätt här? Distansen blir inte för stor?

Illustration som visar montering av en Strongline takkrok på takåsar med en detaljerad vy av kroken under en upplyft takpanna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Schematisk bild som visar montering av takkrok för solceller med 3 mm distans från takpannan för att undvika skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Frågeställningen har löst sig under dagen så jag svarar på den själv. :-)

1. Hittade en liten springa i takfot där jag kunde se takstolen. Markerade upp var takstolarna fanns och därefter var det enklare att hitta dem uppe på taket.
Efter noga mätning så ser jag att takstolarna är 45 mm breda. Ströläkten är också 45 mm.

2. Där ströläkt var ivägen så kapade jag bort en bit. Som passbitar under kroken så använde jag oljebehandlad masonit. Dessa skivor är 3 mm tjocka och två ovanpå varandra var lagom för att kroken skulle få en distans på 4 mm.

Hur kapade du ströläkten utan att skada takpappen? Du fick väl kapa ströläkten för varenda takkrok?

Använde ett multiverktyg och skar ner nästan hela vägen. Sedan bröt jag loss det sista.
Tätar även runt kroken med tätningsmassa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.