Hej, vi har ett hus som vi byggt ut en attefallsutbyggand på (15 kvm) som innan var ca 80 kvm och nu är 95 kvm.

Detaljplanen tillåter att byggnaden får vara105 kvm.

Man får bara tillämpa attefallsutbyggnaden 1 gång.

Nu när vi skall söka bygglov och bygga så mycket som vi får, hur mycket kan vi bygga?

Får vi bygga så att huset blir totalt 105 kvm eller totalt 120 kvm?

• Gilla
1
  • Laddar…
Jag tolkar det som att byggnaden får vara maximalt 105 m². Attefallsbygget är väl separat?

Jag skulle säga 120 kvm, fast först efter att ni sökt lov för alla 105 byggrättskvm.

Så sök bygglov för 10 kvm till och skriv något om att bygglov även söks för tidigare attefallstillbyggnad. Sen när ni har ert 105 kvm stora hus får ni lämna in en anmälan på 15 kvm till.

Att bygga alla 120 kvm direkt tror jag blir svårt, utan du får nog först maxa byggrätten och sen göra en ny anmälan. Men det finns säkert nån som jobbar som bygglovshandläggare som vet exakt.

Ursäkta om de uppfattas som trådkap men jag ska bygga till huset till max byggarea, någon som vet om jag sen när jag är klar kan göra en attefallstillbyggnad utöver det? Jag har uppfattat de så men är inte säker..

/Mikael

L lars1one skrev:
Hej, vi har ett hus som vi byggt ut en attefallsutbyggand på (15 kvm) som innan var ca 80 kvm och nu är 95 kvm.

Nu när vi skall söka bygglov och bygga så mycket som vi får, hur mycket kan vi bygga?

Din byggrätt enligt detaljplan = 105 kvm, du har använt 80 kvm = 25 kvm kvar.

Attefallstillbyggnad = 15 kvm, kommer utöver detta.

Du får totalt bygga 120 kvm huvudbyggnad på din fastighet som jag tolkar det du skrivit.

Redigerat:
Klaugust Klaugust skrev:
Jag skulle säga 120 kvm, fast först efter att ni sökt lov för alla 105 byggrättskvm.

Så sök bygglov för 10 kvm till och skriv något om att bygglov även söks för tidigare attefallstillbyggnad. Sen när ni har ert 105 kvm stora hus får ni lämna in en anmälan på 15 kvm till.

Att bygga alla 120 kvm direkt tror jag blir svårt, utan du får nog först maxa byggrätten och sen göra en ny anmälan. Men det finns säkert nån som jobbar som bygglovshandläggare som vet exakt.
Du kan använda attefallstillbyggnaden innan du utnyttjar byggrätten i detaljplanen maximalt. Attefall kan du placera på prickad mark och närmare grannen än 4,5 m (om denne ger tillåtelse). Detta kanske inte beviljats om man sökt bygglov. Därför det inte säkert det går att ”omvandla” Attefallstillbyggnad till ”vanlig” bygglovstillbyggnad i efterhand. Du ska inte behöva krångla till det, sök bygglov på 25 kvm.

V Aspenlid skrev:
Ursäkta om de uppfattas som trådkap men jag ska bygga till huset till max byggarea, någon som vet om jag sen när jag är klar kan göra en attefallstillbyggnad utöver det? Jag har uppfattat de så men är inte säker..

/Mikael
Du ska ha slutbesked för huvudbyggnaden innan du kan få startbesked för en Attefallstillbyggnad. Det har diskuterats tidigare i forumet om du söker bland trådarna.

Ja misstänkte de. Hade för mig att jag läst de i nån tråd men tänkte dubbelkolla!

/Mikael

M MetteKson skrev:
Du kan använda attefallstillbyggnaden innan du utnyttjar byggrätten i detaljplanen maximalt. Attefall kan du placera på prickad mark och närmare grannen än 4,5 m (om denne ger tillåtelse). Detta kanske inte beviljats om man sökt bygglov. Därför det inte säkert det går att ”omvandla” Attefallstillbyggnad till ”vanlig” bygglovstillbyggnad i efterhand. Du ska inte behöva krångla till det, sök bygglov på 25 kvm.
När du säger det så så låter det ju logiskt och förvånansvärt effektivt av våra myndigheter!

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Din byggrätt enligt detaljplan = 105 kvm, du har använt 80 kvm = 25 kvm kvar.

Attefallstillbyggnad = 15 kvm, kommer utöver detta.

Du får totalt bygga 120 kvm huvudbyggnad på din fastighet som jag tolkar det du skrivit.
Jag ska lägga till att när det gäller Attefallstillbyggnad är det 15 kvm BRUTTOAREA som gäller, inte byggnadsarea som övrig byggrätt (oftast) anges i. Dvs vill du göra Attefallstillbyggnad i två plan blir varje plan 7,5 kvm (om du inte väljer någon udda utformning och fördelar kvm annorlunda).

• Gilla
Solblå
  • Laddar…
Nu har jag fått definitivt svar.
Det jag har gjort är att bygga ut huset med 15 kvm (attefallutbyggnad) utan att uppnå max BRA enligt detaljplanen.
Max BRA är enligt detaljplanen är 105kvm. Jag har med attefallsutbyggnaden byggt 95 kvm totalt.
Enligt bygglovshandläggarna kan jag nu ansöka om bygglov för att bytta ut till resterande 120kvm.
Dvs 15 kvm räknas av eftersom det var en attefallsutbyggnad.

Summering: Det har ingen betydelse i vilken ordning man gör attefallsutbyggnaden.

• Gilla
Klaugust
  • Laddar…
L lars1one skrev:
Nu har jag fått definitivt svar.
Det jag har gjort är att bygga ut huset med 15 kvm (attefallutbyggnad) utan att uppnå max BRA enligt detaljplanen.
Max BRA är enligt detaljplanen är 105kvm. Jag har med attefallsutbyggnaden byggt 95 kvm totalt.
Enligt bygglovshandläggarna kan jag nu ansöka om bygglov för att bytta ut till resterande 120kvm.
Dvs 15 kvm räknas av eftersom det var en attefallsutbyggnad.

Summering: Det har ingen betydelse i vilken ordning man gör attefallsutbyggnaden.

Som jag skrev i inlägg #5 och #6 alltså. ;)

Jag undrar däremot om det verkligen är BRA (bruksyta) som anges i detaljplanen när det gäller byggrätten? Det brukar vara BYA (byggnadsarea).

L lars1one skrev:

Ibland kan det löna sig att söka för mer, förr godkände de ofta 5% över max

M MetteKson skrev:
Jag undrar däremot om det verkligen är BRA (bruksyta) som anges i detaljplanen när det gäller byggrätten? Det brukar vara BYA (byggnadsarea).
Detta ställer jag mig också frågande till och skulle gärna vilja veta mer om, av ren nyfikenhet. Har aldrig sett en detaljplan där bruksarea används. Kanske kan @lars1one bringa klarhet i detta?

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.