Hej, vi har ett hus som vi byggt ut en attefallsutbyggand på (15 kvm) som innan var ca 80 kvm och nu är 95 kvm.

Detaljplanen tillåter att byggnaden får vara105 kvm.

Man får bara tillämpa attefallsutbyggnaden 1 gång.

Nu när vi skall söka bygglov och bygga så mycket som vi får, hur mycket kan vi bygga?

Får vi bygga så att huset blir totalt 105 kvm eller totalt 120 kvm?

• Gilla
1
  • Laddar…
Jag tolkar det som att byggnaden får vara maximalt 105 m². Attefallsbygget är väl separat?

Jag skulle säga 120 kvm, fast först efter att ni sökt lov för alla 105 byggrättskvm.

Så sök bygglov för 10 kvm till och skriv något om att bygglov även söks för tidigare attefallstillbyggnad. Sen när ni har ert 105 kvm stora hus får ni lämna in en anmälan på 15 kvm till.

Att bygga alla 120 kvm direkt tror jag blir svårt, utan du får nog först maxa byggrätten och sen göra en ny anmälan. Men det finns säkert nån som jobbar som bygglovshandläggare som vet exakt.

Ursäkta om de uppfattas som trådkap men jag ska bygga till huset till max byggarea, någon som vet om jag sen när jag är klar kan göra en attefallstillbyggnad utöver det? Jag har uppfattat de så men är inte säker..

/Mikael

L lars1one skrev:
Hej, vi har ett hus som vi byggt ut en attefallsutbyggand på (15 kvm) som innan var ca 80 kvm och nu är 95 kvm.

Nu när vi skall söka bygglov och bygga så mycket som vi får, hur mycket kan vi bygga?

Din byggrätt enligt detaljplan = 105 kvm, du har använt 80 kvm = 25 kvm kvar.

Attefallstillbyggnad = 15 kvm, kommer utöver detta.

Du får totalt bygga 120 kvm huvudbyggnad på din fastighet som jag tolkar det du skrivit.

Redigerat:
Klaugust Klaugust skrev:
Jag skulle säga 120 kvm, fast först efter att ni sökt lov för alla 105 byggrättskvm.

Så sök bygglov för 10 kvm till och skriv något om att bygglov även söks för tidigare attefallstillbyggnad. Sen när ni har ert 105 kvm stora hus får ni lämna in en anmälan på 15 kvm till.