Byggahus.se

Frågor om pannbyte på gammal oljepanna

1. L
    Renoveringsnovis · 12 inlägg

Lundert

Renoveringsnovis
    Hej!

För ganska exakt ett år sedan blev jag husägare för första gången. Värmesystemet i huset består av en pellets-konverterad oljepanna, en Exonom A20B från 1970 med en Janfire Flex A brännare monterad. Tack vare Byggahus med andra forum lärde jag mig tillräckligt om sotning och skötsel för att klara av värmebehovet under vintern.

Nu under sommaren när brännaren hålls avstängd har jag funderat på alternativ uppvärmning. På grund av ekonomiska skäl kommer pellets förmodligen att stanna kvar ytterligare några år då andra renoveringar har prioriterats. Dock fann jag en annons om en pelletspanna i närheten av min bostad, detta var en Janfire "brandad" Combifire panna från 2004.

Som jag ser det finns det ett antal fördelar med att byta pannan:
    1. Nästan 35 år nyare panna innebär (förmodligen) en lägre risk för haveri.
    2. Pannan är utrustad med el-patron vilket jag inte har idag. Detta skulle ge lite mer peace of mind då man lämnar huset under vintersäsong.
    3. Högre verkningsgrad på en pelletspanna kontra en konverterad oljepanna.
    4. Betydligt lättare att sota.

Vad tror ni om denna typ av "quick-fix"? Pelletsen kommer som sagt att bytas ut någon gång i framtiden mot LVVP eller bergvärme men att använda denna lösning tills dess att det är aktuellt.

2. J
    Medlem · 6 197 inlägg
    Att byta panna är en del. det med att stänga den på sommaren när värme inte behövs , så sätt en separat VVB fr VV , det är mest ekonomiskt i ditt fall för VV.

3. L

Lundert

Renoveringsnovis
    Separat VVB finns redan, pelletsbrännaren är avstängd juni - augusti.
    Det är alltså endast värme och inte VV detta gäller. Jag har ingen aning om funktion på den inbyggda VVB på oljepannan då den aldrig varit inkopplad under vår tid som ägare till huset.

4. J
    Medlem · 6 197 inlägg
    Med en sep. VVB på utsidan panna så kan VVB i pannan vara läck, de två rör som är för dito, är dom öppna eller pluggade. Inte helt ovanligt att slinga/tank i gamla pannor går läck.

5. L

Lundert

Renoveringsnovis
    VVB på oljepannan är pluggad och har som sagt aldrig varit inkopplad under min tid som ägare. Mycket möjligt att det finns läckage på VVB.
    Det skulle ju i så fall vara en ytterligare fördel med en ny panna.

6. J
    Medlem · 6 197 inlägg
    Jepp med en läcka på VVB i pannan så fylls värmesystemet upp och säkerhetsventilen 1,5 bar löser och rinner hela tiden, utifrån vatten har mellan 4 - 6 bars tryck, då finns det bara en VVB på utsidan att ha, klart en nygammal panna med hel VVB i är inte fel.
    Men behåll VVB som sommardrift för VV

• Laddar…
  7. D
    Besserwisser · E · 14 948 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Jag håller med om alla punkter utom 3. I en oljepanna går det att få bra verkningsgrad även med pellets.

I ett äldre hus utan aktiv ventilation är det inte dumt att elda även på sommaren. Om du byter till annan värme bör du även fundera på hur det blir med ventilationen.

Jag gjorde ett liknande byte i förra huset.

8. L

Lundert

Renoveringsnovis
    Hmm, okej så verkningsgradens inverkan är försumbar i detta. Då återstår endast bekvämlighetsaspekten för att motivera bytet av panna?
    I så fall är jag nog inte helt övertygad att det är en så god idé om man inte kan räkna hem det ekonomiskt.

Angående ventilation är jag medveten om detta. Ventilationen är märkbart sämre under tiden då brännaren är avstängd. Det blir förmodligen någon form av frånluftsfläkt som kommer att sättas in i samband med byte av värmekälla.

9. D
    Besserwisser · E · 14 948 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Jag har ingen aning om hur bra din anläggning funkar nu. Men den behöver definitivt inte ha dålig verkningsgrad. Rökgastemperaturen ger en bra indikation.

10. L

Lundert

Renoveringsnovis
    Jag va av uppfattningen att en konverterad oljepanna aldrig kommer upp i samma verkningsgrad som en renodlad pelletspanna. Då oljepannan är gjord för framåt-brinnande aggregat medan pelletsbrännare normalt är uppåt-brinnande. Dessutom saknar i alla fall min panna någon typ turbulator och har ganska kort rökgasväg.
    Jag har tyvärr ingen rökgastermometer ännu så kan inte uppskatta verkningsgraden idag bättre än en gissning. Men jag har svårt att tro att den ligger långt över 70%. ( Under perioden september - maj gick 6,5 pall pellets åt, ca 26.000 kWh )

11. H
    Medlem · västernorrland · 312 inlägg

H-Thomasson

Medlem
    Combifire är en bra pelletspanna med spaksotning.
    Det gör att sotningen är mycket lättare.
    Även verkningsgraden är bättre vilket gör att det går mindre pellets för er. Så köp den pannan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.