7 773 läst ·
21 svar
8k läst
21 svar
Frågor om motor 1-fas drift och Y/Delta
Tack för alla svar: Jag märker ju ganska snabbt att man kan fördjupa sig rätt mkt i just ämnet motorlindning.
Om man skalll sammanfatta alla dagens inlägg (och jag förstått saken rätt).
Så kan man inte köra 1 fasdrift över 1 kw eftersom den kommer att gå varm om man inte gör någon annan förändring
som tex att tillämpa en frekvensstyrning.
Tyvärr tillåter inte min tidsram att jag fördjupar mig inom det området. =(
Det jag har att välja på är alltså att av eller på läge i 3 fas drift. Detta är heller inget alternativ eftersom fläkten med all sannolikhet kommer att bli för stark för mitt ändamål. Men jag kommer kanske att testa detta ändå. Vi får se.
Tack alla för snälla och hjälpsamma svar jag fått under dagen.
Om man skalll sammanfatta alla dagens inlägg (och jag förstått saken rätt).
Så kan man inte köra 1 fasdrift över 1 kw eftersom den kommer att gå varm om man inte gör någon annan förändring
som tex att tillämpa en frekvensstyrning.
Tyvärr tillåter inte min tidsram att jag fördjupar mig inom det området. =(
Det jag har att välja på är alltså att av eller på läge i 3 fas drift. Detta är heller inget alternativ eftersom fläkten med all sannolikhet kommer att bli för stark för mitt ändamål. Men jag kommer kanske att testa detta ändå. Vi får se.
Tack alla för snälla och hjälpsamma svar jag fått under dagen.
Jag skulle vilja avsluta tråden med en kontrollfråga.
Vi har ju tidigare styrt denna fläkt med en dimmer. Det har ju gått galant.
http://m.clasohlson.com/se/Golvfläkt-vindmaskin/Pr364134000
Om man skall vara konsekvent med logiken borde väl även den här gå varm då man förändrar spänningen
utan frekvensomvandlare. (det skall iofs tilläggas att den endast är på 90 watt)
Vi har ju tidigare styrt denna fläkt med en dimmer. Det har ju gått galant.
http://m.clasohlson.com/se/Golvfläkt-vindmaskin/Pr364134000
Om man skall vara konsekvent med logiken borde väl även den här gå varm då man förändrar spänningen
utan frekvensomvandlare. (det skall iofs tilläggas att den endast är på 90 watt)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 158 inlägg
Ja, dels är det skillnad på effekten hos motorn, och dels så förändrar inte en dimmer spänningen, den reglerar istället tiden som spänningen är inkopplad, dvs den klipper bort en bit i början av sinuskurvan.
Hej igen. Tänkte dubbelkolla en grej nu när jag fotat märkplåtarna på mina motorer.
VG se bifogade bilder.
På motor 1 skulle jag kunna köra 1 fasdrift på om det inte vore för motorns stora effekt
På motor 2 är det inte möjligt att köra 220 v delta 1 fas.
/Fredrik.
VG se bifogade bilder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På motor 1 skulle jag kunna köra 1 fasdrift på om det inte vore för motorns stora effekt
På motor 2 är det inte möjligt att köra 220 v delta 1 fas.
/Fredrik.
Maxeffekten för enfasdrift är fråga om en tumregel. Det kan mycket väl fungera med den första, men du lär inte få full effekt. Om du provar så håll koll på att den inte blir för varm.
Den andra motorn lär inte fungera eftersom den är lindad för 380 volt som deltakopplad.
Den andra motorn lär inte fungera eftersom den är lindad för 380 volt som deltakopplad.
Ok tack för svar.Avemo skrev:
Då undrar jag egentligen bara om kodningen. Jag tänker alltså 2,2kw x 80 = 176 UF (400 eller 500 volt).
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Frågor om PRK-koppling
Vatten & Avlopp -
Stiga elgräsklippare - motorbroms har fastnat
Trädgårdsmaskiner -
Kopplar in en LED-armatur från Biltema, frågor om jordanslutning
Belysning -
Förhandsbesked och tomtavstyckning – frågor och funderingar
Tomter -
Nybörjarfrågor om elmotor. (vad heter det på bilden?)
El