24 795 läst ·
21 svar
25k läst
21 svar
Frågor om köksskåp av plywood
Vad för typ av plywood har du använt till luckorna? Material, kvalitet samt tjocklek? Björkplywood BB/BB 18mm?C cRiTza skrev:[bild] [bild]
1 - minst 18 skulle jag säga för stommar.
2 - BB/X skulle jag inte ta, X sidan brukar kunna vara så ojämn och ful, om du vänder alla de sidorna så att de inte kommer synas så funkar det, men annars kommer du få en ojämn yta att måla på, kvisthål mm.
BB/BB skulle jag ta, slipa/grundmåla slipa igen o sen måla.
3 MDF är billigt och särskilt för luckorna väldigt formstabilt, kör du massiva luckor så är det lätt att de slår sig och blir skeva, man kan staga upp dem på baksidan men då behöver staget kunna röra lite på sig och det är inte så enkelt att få till.
Även plywood kan bli skev.
Jag skulle använda limfog till stommarna o sen lamell till luckorna och limma massivträ runtom kanterna. Lite mer jobb men det blir fint
Jag la in ett par bilder på mitt kök som jag byggt, mina plywoodluckor har skevat lite
Topp, tack!C cRiTza skrev:
Återstår det ”bara” att försöka få tag på det i Ölandstrakten… Är nyinflyttad skåning och behöver hitta någon form av återförsäljare. Har börjat göra massutskick till snickare här i trakten om de har möjlighet att sälja mindre kvantitet av trämaterial till en hobbysnickare… får se hur det går.
Jag skrev lite skevt, jag är från Skåne och precis flyttat till Öland.P Pysslarn skrev:
Klicka här för att svara