Byggahus.se

Frågor om en Eryl-panna

1. M
    Medlem · Gästrikland · 46 inlägg

martin12345

Medlem
    Hej!

Mitt första inlägg här efter att under en ganska lång tid varit en läsare.

Jag ska sätta in ackumulatortankar i huset och fler frågor har dykt upp.

Som det är idag eldar vi med ved, något vi inte kommer att sluta med då vi har egen skog och väl förberett för det.
    Men som det har varit har huset inte haft några acc-tankar och det är jäkligt kallt på morgonen.
    Huset är ungefär 260-280 m2, bygg 1889 med rejäl tilläggsisolering i taket.

Idag eldar vi ved i en Eryl från jag vet inte när, ryktet bland grannarna säger slutet av -50.

Det är en Eryl värmeledningspanna typ DP, Eldyta 40.
    Att utläsa från telefonnumret till tillverkaren kan 50-talet stämma.

Hur stor Kw kan denna panna vara på? Vet någon hur man kan få tag på en manual till en panna som denna? Kan någon uppskatta hur stor volym på acc-tankarna man ska ha? Om man tar 10L/m2 uppvärmd yta blir det stora mängder, kan detta stämma?

Tack på förhand. Som sagt är jag nybörjare här så är det något jag ska ändra på/förtydliga gör jag det med nöje!

Martin

2. kulle
    Medlem · skåne · 1 868 inlägg

kulle

Medlem
    Satsa på en ny rejäl laddpanna och 4-5 m3 acktank så ska du se att det blir både bekvämt och roligt att elda.

3. M

martin12345

Medlem
    Ja det kommer nog bli i framtiden.

Under tiden, är det någon som har koll på en gammal Eryl´s Kw?

4. A
    Medlem · Dalarna · 606 inlägg

Andreas_H

Medlem
    Angåendev effekten borde det stå på typskylten. Lägg upp bild på pannan så kanske du får mer hjälp. Men en ny riktig vedpanna med väl tilltagen ackumulatortank är vägen att gå. Har själv uppgraderat pannan förra hösten, och det är en ofantlig skillnad på bekvämligheten, det enda tråkiga är att jag ibland måste gå och vänta på att få elda när suget sätter in.

5. M

martin12345

Medlem
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_4300.JPG

Det är den här skylten jag hittar. Men det är en del skruvhål i plåten så det är inte omöjligt att skylten är borta.
    Kan man se ungefär vilken kw den har från den här skylten?
    Vet någon något annat sätt man kan se kw?

6. Stenolofanders
    Medlem · Östergötland · 818 inlägg

Stenolofanders

Medlem
    Snygg skylt. Eldstadsyta 4 m2? Ganska stort tror jag. Effekt... Tja, du får nog höfta till något själv. Du behöver uppskatta hur mycket vatten pannan värmer per tidsenhet, dvs bedöma flödet genom pannan och mäta temperatur på ingående och utgående vatten.

Ett alternativ kan vara att väga/mäta hur mycket ved som går in i eldstaden, bedöma energiinnehållet (värmevärdet) på veden, bedöma effektiviteten med vilken pannan uttnyttjar vedens energiinnehåll (rökgastemperatur kan ge en hint), samt klocka den tid det tar för pannan att förbränna denna ved.

Funkar den bra? Överförbränningspanna antar jag: Prova isåfall att tända veden ovanifrån som ett ljus.

7. A
    Medlem · Dalarna · 606 inlägg

Andreas_H

Medlem
    Varför vill du veta effekten? Om du ska dimensionera acktankar är det så enkelt att man installerar så stor tank som får plats och som man har råd med. Du måste inte värma hela tanken om du inte vill, och det spelar ingen roll om det är en decimeter med kallvatten eller en meter kallvatten under det varma. För det skiktar sig så fint om det funkar det minsta som det ska.

8. M

martin12345

Medlem
    Hej!

Tack för alla svar.
    Jag ska kolla på lite olika tankar så återkommer jag med resultat!

Martin

9. L
    Medlem · Sörmland · 1 370 inlägg

lat

Medlem
    Man brukar grovt säga 10kW/m2

10. M

martin12345

Medlem
    Hej!

För att återkoppla kan jag berätta att jag nu håller på att sätta in 1,5 kb acc-tank och att detta förhoppningsvis ska göra frosten håller sig på rätt sida av fönstren under kommande vinter.

Tack för hjälpen!

Martin

• Laddar…
  11. J
    Medlem · 43 inlägg

j björk

Medlem
    Jag skulle vilja flika in en fråga här också.
    Jag har en liknande panna, men lite nyare (ERYL DP från 82)
    Ska koppla in varmvattnet på pannan, men spelar det någon roll vilken anslutning som är vilken?

Det finns ingen märkning eller något, anslutningarna sitter på gaveln med kanske 15-20cm mellanrum.
    På typskylten står det batterivol. 1,9 så jag antar att det bara är en rörslinga?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.