6 171 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
Frågor kring ytdränering
vi har ett suterränghus. på baksidan, dvs tomtens högsta punkt, samlas det vatten i en längre svacka av tomten vid blöta dagar, pölen är ca 4 m ut från huset och sträcker sig ca 4 m parallelt med huset. vi har för avsikt att bygga en flytande altan vars framkant då hamnar mitt i pölen. jag har redan grävt ut för altanen och ser nu att marken/leran blir väldigt mjuk o klafsig vid regn. min slutsats är att risken för att mina plattor sätter sig osv är stor. åtgärden som jag tänker den vore att gräva ner en ytdränering längs med hela svackan och leda den till ett av stuprören. totalt rör det sig om 5 m där marken är som lägst och ca 5 m från svackan till stupröret men den sträckan är "transportsträcka" så att säga.
mina frågor är:
Huset står högt på ett berg med högsta punkten på grantomten. därmed samlas både regnvatten och en del vatten från granntomten. marken är mestadels lerig,
mina frågor är:
- är det tillåtet/lämpligt att ansluta en ytdränering till stupröret?
- hur stor/djup dränering bör jag göra (är 40x40cm tillräckligt)
- är det dumt att lägga plattorna för altanen ovanpå ytan för ytdräneringen dvs att dräneringen hamnar under altanen?
- hur ansluter jag dräneringsslangen (svart 70mm rör) till ett grått markrör dvs röret som stupröret går in i? finns det skarvar eller borrar man bara ett hål i markröret och stoppar in sin dräneringsslang?
- om ni inte rekommenderar denna lösning, vad finns det för alternativ?
Huset står högt på ett berg med högsta punkten på grantomten. därmed samlas både regnvatten och en del vatten från granntomten. marken är mestadels lerig,
Hej
Jag håller på med precis samma sak som dig.
http://www.byggahus.se/forum/grund-...r-ska-anslutningen-till-stenkistan-se-ut.html
Blanda inte takavvattning och dränering.
Det jag planerar att göra är gräva en ny stenkista för ytvattendräneringen.
En bekant som ägnar sig åt detta som yrke sa åt mig att gräva graven 50*50 cm och sedan lägga markduk.Lägg dränröret direkt på duken och se till att ha minst 1cm/meter i lutning.Fyll med dräneringsgrus runt och ovanpå röret.
Vik ihop duken till en påse och lägg på jord eller vad man nu vill ha ovanpå.
Dräneringsrör är väl normal 110 dvs samma som oranga markavlopp.Dessa är bara att koppla ihop via en skarv eller den stos som sitter i änden på markavloppet.
Stenkistan ska visst vara minst 1,5*1,5*1 meter.
Anslutningen till stenkistan blir via ett markavloppsrör som jag borrar rejäla hål i
Fredrik
Jag håller på med precis samma sak som dig.
http://www.byggahus.se/forum/grund-...r-ska-anslutningen-till-stenkistan-se-ut.html
Blanda inte takavvattning och dränering.
Det jag planerar att göra är gräva en ny stenkista för ytvattendräneringen.
En bekant som ägnar sig åt detta som yrke sa åt mig att gräva graven 50*50 cm och sedan lägga markduk.Lägg dränröret direkt på duken och se till att ha minst 1cm/meter i lutning.Fyll med dräneringsgrus runt och ovanpå röret.
Vik ihop duken till en påse och lägg på jord eller vad man nu vill ha ovanpå.
Dräneringsrör är väl normal 110 dvs samma som oranga markavlopp.Dessa är bara att koppla ihop via en skarv eller den stos som sitter i änden på markavloppet.
Stenkistan ska visst vara minst 1,5*1,5*1 meter.
Anslutningen till stenkistan blir via ett markavloppsrör som jag borrar rejäla hål i
Fredrik
Hej Fredrik,
jag fick just besked från min hustillverkare om hur att göra. Koppla på ett markrör på stupröret är inga problem, det är täta rör hela vägen till brunnen, däremot är det viktigt att man har täta rör närmast huset dvs mot anslutningen på stupröret för att undvika risken att vatten ligger nära huset. alltså dränering vid pölen, fasta rör ansluts på stuprör med riktiga anslutningar. grus endast där dräneringsrören ligger.
egentligen blir det ju samma vatten som går olika vägar, över taket eller över gräset
nej man ska nog inte fylla på mer vatten i spolrören (dräneringen) om man säger så, det är inte att rekommendera.
jag fick just besked från min hustillverkare om hur att göra. Koppla på ett markrör på stupröret är inga problem, det är täta rör hela vägen till brunnen, däremot är det viktigt att man har täta rör närmast huset dvs mot anslutningen på stupröret för att undvika risken att vatten ligger nära huset. alltså dränering vid pölen, fasta rör ansluts på stuprör med riktiga anslutningar. grus endast där dräneringsrören ligger.
egentligen blir det ju samma vatten som går olika vägar, över taket eller över gräset
nej man ska nog inte fylla på mer vatten i spolrören (dräneringen) om man säger så, det är inte att rekommendera.
Nu är det kanske inte ett problem i ditt fall men faran med att koppla ihop dom är om det av någon anledning blir stopp i röret ut till gatan och det regnar samtidigt.Vattnet kommer då att fylla dräneringsröret bakvägen.
Fredrik
Fredrik
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Oisolerat förråd, frågor kring stomme/tak
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Några frågor kring dragning och inkoppling av VVB, 400V 2-fas
El -
Frågor kring lister
Färg, Måla & Tapetsera -
Frågor och funderingar kring altanbygge