5 899 läst ·
5 svar
6k läst
5 svar
Frågor kring tvättmaskin i badrum i lägenhet
Hej!
De som bodde i vår lägenhet före oss tog med sig tvättmaskinen och vi vill nu installera en ny.
Det är ett litet badrum och tvättmaskin har tidigare varit inkopplad via en kopplingsdosa på väggen 1,6 m från golvet och 1,5 m från duschen.
Jag skulle vilja byta ut kopplingsdosan mot ett vägguttag med stickkontakt eftersom många tvättmaskiner idag levereras med en sådan.
Är det okej att göra det själv? Vilka regler gäller när det finns en installation sen tidigare?
De som bodde i vår lägenhet före oss tog med sig tvättmaskinen och vi vill nu installera en ny.
Det är ett litet badrum och tvättmaskin har tidigare varit inkopplad via en kopplingsdosa på väggen 1,6 m från golvet och 1,5 m från duschen.
Jag skulle vilja byta ut kopplingsdosan mot ett vägguttag med stickkontakt eftersom många tvättmaskiner idag levereras med en sådan.
Är det okej att göra det själv? Vilka regler gäller när det finns en installation sen tidigare?
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Det är inte tillåtet att göra det själv.
En fösta förutsättning för att man skall få ha ett vägguttag överhuvudtaget i ett badrum är att det måste varea skyddat av en jordfelsbrytare. Innan jorfelsbrytare infördes/uppfanns så var uttag i badrum totalförbjudna.
Nästa förutsättning för att få ha ett uttag i badrum är placeringen, lite förenklat kan man säga att uttaget måste vara placerat minst 120 cm från dusch, och minst 60cm från en badkarskant.
Det faktum att man inte monterat förra maskinen med uttag, indikerar att något av villkoren kanske inte är uppfyllt.
En fösta förutsättning för att man skall få ha ett vägguttag överhuvudtaget i ett badrum är att det måste varea skyddat av en jordfelsbrytare. Innan jorfelsbrytare infördes/uppfanns så var uttag i badrum totalförbjudna.
Nästa förutsättning för att få ha ett uttag i badrum är placeringen, lite förenklat kan man säga att uttaget måste vara placerat minst 120 cm från dusch, och minst 60cm från en badkarskant.
Det faktum att man inte monterat förra maskinen med uttag, indikerar att något av villkoren kanske inte är uppfyllt.
Jag tror det har varit vanligt tidigare att "tvättmaskinsuttag" i badrum inte haft vanligt vägguttag monterat. I 2st lägenheter jag har haft har det varit för fast inkoppling, även fast avståndet har varit stort.
Senast för någon månad sedan hade jag en elektriker hos mig som monterade dit ett vägguttag efter mätning att avståndet var OK.
Det tar bara 5 minuter för en elektriker så det kommer inte kosta skjortan kan jag nästan lova. Så ring en elektriker är mitt förslag, inte värt att riskera din egen hälsa för 2-300kr.
Grodgatan
Senast för någon månad sedan hade jag en elektriker hos mig som monterade dit ett vägguttag efter mätning att avståndet var OK.
Det tar bara 5 minuter för en elektriker så det kommer inte kosta skjortan kan jag nästan lova. Så ring en elektriker är mitt förslag, inte värt att riskera din egen hälsa för 2-300kr.
Grodgatan
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 752 inlägg
Annars så är det kutym att klippa sladden och installera den fast. Vi har diskuterat fram och tillbaka om man får göra det själv (det är gränsfall) och om bestämmelserna egentligen tillåter det, men oavsett så är det vanligt och det finns inga uppenbara stora problem med det. Om man vet vad man gör vill säga. Om det är ett trefasuttag och man lyckas koppla tvättmaskinen mellan två faser så blir den t ex inte långlivad...vikedm skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 571 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 571 inlägg
En gång istiden skulle jag koppla in en tvättmaskin, hade precis gått en kurs. Något stämde inte, så jag ringde efter en elektriker, det visade sig att ledningarna var feldragna. Så anlita en elektriker, det är lite för farliga saker att göra själv.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Oisolerat förråd, frågor kring stomme/tak
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Några frågor kring dragning och inkoppling av VVB, 400V 2-fas
El -
Frågor kring lister
Färg, Måla & Tapetsera -
Frågor och funderingar kring altanbygge
Altan & Uteplats -
Utekök, frågor kring diskho och blandare