Hej,

Jag och min fru har just tagit över ett hus byggt 1952 och har en del funderingar hur vi ska tänka kring uppvärmning. Huset är ursprungligen byggt som permanentboende och ligger i Skåne på en ö men kommer användas som fritidsboende. Dock vi vill ha möjlighet att vara där året runt, men kan nog acceptera en högre elförbrukning för att minska investeringskostnaden i värmesystemet.

Systemet är idag vattenbaserat med stålrör som huvudsakligen är ingjutna i betongbjälklag och ytterväggar av lättbetong.

Pannan är utbytt 1983 till en Diom kombipanna på olja/el. Oljetanken är dock bortmonterad så idag finns i praktiken bara en elpatron på 9KW kvar som också är till VVB. Värmesystemet har inte varit igång på många år då huset mest använts sommartid och lösa elradiatorer har hållit huset på 6 grader under den kalla delen av året.

På vinden finns ett expansionskärl som ser ut att vara original, med skvallerrör som går ut genom taket.

Följande är mina (ganska många) frågor som jag hoppas att någon med mer expertis på området kan hjälpa mig med!

1. Jag behöver tömma systemet på vatten och demontera ett antal radiatorer. Vi ska byta storlek på ett antal fönster vilket gör att befintliga radiatorer blir för höga och behöver bytas till en lägre compact-variant. Jag har hittat avtappning i pannan för detta. Förutom att dra en slang från denna till en golvbrunn, öppna luftningsskruvarna på radiatorerna och öppna tömningskranen - är det något mer som jag bör tänka på? När elementen i sig ska lossas - är det något mer än rörtång / fasta nycklar som kan tänkas behövas?

2. Jag hittar ingenstans att fylla på vatten i detta system. Jag har letat i pannrummet och hittar ingenstans där tappvattensystemet är ihopkopplad med värmesystemet. Alla värmerör går ju direkt upp i bjälklaget / väggar så ser inte heller att detta skulle kunna gömma sig någon annanstans i huset.

3. Expansionskärlet på vinden (som jag tyvärr saknar bilder på) har förutom skvallerröret två rör kopplat till sig som är dragna parallellt med varandra och kommer från ytterväggen på vinden till kärlet. Jag trodde det normala var att gick ett enstaka och dedikerat rör hela vägen från en panna till ett expansionskärl, så får inte ihop detta i mitt huvud. (Vi bor tyvärr många timmar från detta hus så dröjer innan jag kan fixa bilder.)

4. Hur ska jag fundera kring värmesystem framöver? Är det något problem att ha ett blandat system med vissa radiatorer från 50-talet och en del moderna (t.ex. PANELRADIATOR COMPACT CV21-2020 200X1800MM). Frågan är ställd ur funktionsperspektiv och inte ur estetiskt perspektiv!

5. I bilden syns hur de befintliga rören kommer upp ur golv/vägg. Dimension är ca 34mm på utsidan. Hur skarvar man dessa och kopplar in en modern radiator? Jag känner till unifix men känns klumpigt och osäker på det går att få till i praktiken (se bilder). Att göra en ny gänga på plats känns dock inte heller lätt. Hur ska jag tänka?

6. Vad är vettigt långsiktigt för att få ett varmt boende när vi är på plats i huset? Ska man byta pannan mot en modernare elpanna/VVB och komplettera med en luftvärmepump i det kombinerade kök/vardagsrummet där vi kommer vara mest?
Tack på förhand!

Befintlig elpanna/VVB med rör upp i bjälklaget för vidare distribution i huset.

Gamla vattenburna värmesystemet med elpanna och anslutna rör i ett hus från 1952.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmesystem med gamla rör och cirkulationspump, behov av modernisering och underhåll.
Skapa konto
Gamla värmerör med isolering som kommer upp ur golv i ett uppvärmningssystem.
Skapa konto

Befintliga radiatorer med rör från betongbjälklag / yttervägg i lättbetong

Gammal radiator med vitmålade rör och ventil i ett rum med trägolv.
Skapa konto
Värmesystemsrör som kommer upp från betongbjälklag bredvid en vitmålad vägg.
Skapa konto

Är det lätt att komma åt expansionskärlet?, kolla detta nog och ofta om du drar igång det.
Inte ovanligt att dom rostar sönder och börjar läcka inget man vill vara medveten om genom att det droppar från taket då har det läckt ett tag.

Expansionskärlet är besiktningsbart. Sannolikt kommer jag vilja byta ut det ändå som en del av en allmän renovering, men det beror som sagt lite på svaren på frågorna 5/6. Jag är dock nyfiken kring de dubbla rören till kärlet som jag inte riktigt får ihop i mitt huvud (fråga 3).

Brukar vara ett rör kopplat till värmevattnet vid pannan, ett annat skvallerrör som går från expansionskärlets övre sida ner till en golvbrunn i pannrummet samt ett luftningsrör som går från ovansidan av (ett öppet) expansionskärlet ut på taket. Fyller man på vatten i systemet kommer det att rinna ut genom skvallerröret ner till pannrummet när kärlet är fyllt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.