Vi håller på att projektera ett fritidshus i Halland på 85 kvm. Husfirman ger stor frihet att påverka
utformning och olika val. Känns både bra men också lite svårt eftersom det sannerligen inte alltid
är lätt att fatta val. Vi närmar oss pension och ekonomin kommer att försämras men inte drastiskt och till husbygget försöker vi tänka klokt och inte varken vara dumsnåla eller lägga pengar på vinster långt framåt.
Dvs väldigt långa pay-off tider är inte prio 1. Miljöaspekten däremot väger in och i valet mellan att lägga lite extra för att ha en låg energiförbrukning eller att minimera produktionskostnaderna lutar mot att hellre lägga lite mera pengar vid bygget.
Nu till frågorna:
Fritidshusstandard för hustillverkaren är golvvärme samt frånluftvärmepump Nibe F370 och isolering 145+45 samt tak 250mm. Inte lågt eller dåligt men en bit från villastandard.
Är teknikintresserad och Nibes nya mindre frånluftsvärmepump S735/4 känns lockande.
Merkostnaden är 35 000:- Betydligt modernare konstruktion och känns helt enkelt mera framtidssäker.
När det gäller isolering handlar det inte bara om kostnad utan också att vi behöver i princip all yta eftersom plattans
storlek är begränsad pga byggregler(80 kvm byggyta) Min spontana tanke är att lägga på till 500 mm tak och köra 45+145+45 och uppgradera till en S735/4. Har inte fått pris på ökningen av isolering ännu. Tippar att det totalt med pump och isolering kan blir cirka 60-70 tkr i merkostnad.

Borde jag ligga kvar på fritidshus-standard och F370 för det kommer knappt att påverka driftkostnaderna?

Användningen kan bli mer eller mindre året om permanent men klimatzonen är ju rätt "varm"
Tilläggas är också att jag även funderar på om innemiljön sommartid kan bli bättre med något mera isolering
eftersom somrarna blir varmare och varmare.

A
IngemarB IngemarB skrev:
Vi håller på att projektera ett fritidshus i Halland på 85 kvm. Husfirman ger stor frihet att påverka
utformning och olika val. Känns både bra men också lite svårt eftersom det sannerligen inte alltid
är lätt att fatta val. Vi närmar oss pension och ekonomin kommer att försämras men inte drastiskt och till husbygget försöker vi tänka klokt och inte varken vara dumsnåla eller lägga pengar på vinster långt framåt.
Dvs väldigt långa pay-off tider är inte prio 1. Miljöaspekten däremot väger in och i valet mellan att lägga lite extra för att ha en låg energiförbrukning eller att minimera produktionskostnaderna lutar mot att hellre lägga lite mera pengar vid bygget.
Nu till frågorna:
Fritidshusstandard för hustillverkaren är golvvärme samt frånluftvärmepump Nibe F370 och isolering 145+45 samt tak 250mm.
Detta är i minsta laget för året runt boende, vad är det för grund?
IngemarB IngemarB skrev:
Inte lågt eller dåligt men en bit från villastandard.
Är teknikintresserad och Nibes nya mindre frånluftsvärmepump S735/4 känns lockande.
Merkostnaden är 35 000:- Betydligt modernare konstruktion och känns helt enkelt mera framtidssäker.
När det gäller isolering handlar det inte bara om kostnad utan också att vi behöver i princip all yta eftersom plattans
storlek är begränsad pga byggregler(80 kvm byggyta) Min spontana tanke är att lägga på till 500 mm tak och köra 45+145+45 och uppgradera till en S735/4.
Detta hade jag satsat på om ni ska bo där permanent då energipriserna kommer att öka över tid..
IngemarB IngemarB skrev:
Har inte fått pris på ökningen av isolering ännu. Tippar att det totalt med pump och isolering kan blir cirka 60-70 tkr i merkostnad.

Borde jag ligga kvar på fritidshus-standard och F370 för det kommer knappt att påverka driftkostnaderna?

Användningen kan bli mer eller mindre året om permanent men klimatzonen är ju rätt "varm"
Tilläggas är också att jag även funderar på om innemiljön sommartid kan bli bättre med något mera isolering
eftersom somrarna blir varmare och varmare.
Ja isolering isolerar lika bra mot värme som kyla..
Men det som värmer huset extra en varm sommardag är stora fönsterpartier i sydläge samt svarta tak tak bidrar till varmare hus i solutsatta lägen..

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Ska huset stå obebott under långa perioder på året? Frånluftsvärmepump är enkelt när man bygger men huset måste stå nästan fullt uppvärmt och fullt ventilerat hela tiden för att frånluftsvärmepumpen ska fungera. Om det är tänkt att huset ska stå obebott med sänkt innetemperatur långa tider på året är det då mer energismart att välja en annan typ av värmepump, såsom luftvattenvärmepump om man har vattenburen golvvärme. Ventilationen kan ske med bara en enkel kanalfläkt.

Rejäl skrev:
Detta är i minsta laget för året runt boende, vad är det för grund?
Gjuten platta med standard isolering, antar det är 300 mm
Rejäl skrev:
Detta hade jag satsat på om ni ska bo där permanent då energipriserna kommer att öka över tid..
Spontant känner jag också att det är lätt att förledas att tro att energipriserna ska stå still.
Rejäl skrev:
Ja isolering isolerar lika bra mot värme som kyla..
Men det som värmer huset extra en varm sommardag är stora fönsterpartier i sydläge samt svarta tak tak bidrar till varmare hus i solutsatta lägen..
Inget svart tak och vi undviker fönsterpartier i sydläge. I alla fall stora.

J Josth skrev:
Ska huset stå obebott under långa perioder på året? Frånluftsvärmepump är enkelt när man bygger men huset måste stå nästan fullt uppvärmt och fullt ventilerat hela tiden för att frånluftsvärmepumpen ska fungera. Om det är tänkt att huset ska stå obebott med sänkt innetemperatur långa tider på året är det då mer energismart att välja en annan typ av värmepump, såsom luftvattenvärmepump om man har vattenburen golvvärme. Ventilationen kan ske med bara en enkel kanalfläkt.
Jag tror att vi kommer att vara där stora delar av året och aldrig sänka till mera än 17-18 grader. Har man sedan en braskamin känns det som man vintertid tar vara på värmen bättre än att bara ventilera ut den utan återvinning. Så har vi det idag och det är en billig lösning.

Ok. Om ni har tänkt elda mycket och kan fixa ved tycker jag ni då ska satsa på en kakelugn eller tung täljstenskamin. Braskamin blir snabbt väldigt varmt i ett modernt välisolerat hus och blir också svalt ganska snabbt när man slutar elda. En kakelugn kan ge värme ett helt dygn.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Fördelen med en S735 är att den har en drifttemp. (frånluft) ned till +10 mot typ +16 för den äldre generationen.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
uecsj uecsj skrev:
Fördelen med en S735 är att den har en drifttemp. (frånluft) ned till +10 mot typ +16 för den äldre generationen.
Den är modernare och effektivare, men är det något som är vettigt att lägga 35 tkr på kontra en F370, det är frågan? Går den mera skonsamt pga att varvtalet regleras och därför håller längre?

IngemarB IngemarB skrev:
Den är modernare och effektivare, men är det något som är vettigt att lägga 35 tkr på kontra en F370, det är frågan? Går den mera skonsamt pga att varvtalet regleras och därför håller längre?
Det är nog för tidigt att säga, men man hoppas ju🙂. Den går ju ändå väldigt mycket till och från pga att den kyler avluften till ca -16 grader. Blir en hel del avfrostningar på ett dygn.

Redigerat:
Jag har ett fritidshus av liknande storlek och isolering (300 under plattan, 45+145+70 i vägg och ca 400 i tak). Trots att huset ligger i Västerbottens inland är jag imponerad över hur billigt det är att värma det trots att jag kör vattenburen (golvvärme) el.
Med tanke på den låga investeringskostnaden för min värmelösning så känns det ändå som ett kostnadseffektivt uppvärmningssätt.

Länk till min byggtråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-fritidshus-i-fjaellen-i-egen-regi.441725/

G Gabbe1 skrev:
Jag har ett fritidshus av liknande storlek och isolering (300 under plattan, 45+145+70 i vägg och ca 400 i tak). Trots att huset ligger i Västerbottens inland är jag imponerad över hur billigt det är att värma det trots att jag kör vattenburen (golvvärme) el.
Med tanke på den låga investeringskostnaden för min värmelösning så känns det ändå som ett kostnadseffektivt uppvärmningssätt.

Länk till min byggtråd: [länk]
Fint hus och det väcker minnen från konfirmationsläger i Marsliden tidigt 70-tal :) Imponerande att ni orkar göra så mycket själva. precis som många andra på forumet.

• Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
Bor i samma del av landet och har en motsvarande f370 värmepump som är ert standardval. Har enplansvilla på 140kvm och värmepumpen klarar hålla inomhustemp på 17-18 grader vid +5 i utetemperatur. Kallare än så behöver tillskott användas. Så ska ni bara ha 80kvm kommer nog inte mycket tillskott behövas under normala vintrar. Ytterst veksamt om det vore ekonomiskt försvarbart med den dyrare pumpen.

• Gilla
IngemarB
  • Laddar…
V varpan1 skrev:
Bor i samma del av landet och har en motsvarande f370 värmepump som är ert standardval. Har enplansvilla på 140kvm och värmepumpen klarar hålla inomhustemp på 17-18 grader vid +5 i utetemperatur. Kallare än så behöver tillskott användas. Så ska ni bara ha 80kvm kommer nog inte mycket tillskott behövas under normala vintrar. Ytterst veksamt om det vore ekonomiskt försvarbart med den dyrare pumpen.
Du har säkert rätt , om inte elpriserna sticker iväg mot 2-3 kr i spotpris. Tack för bra input!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.