H
B blork skrev:
Ja till försäkringsbolaget uppgav jag den faktiskta ytan, ej taxeringsytan.

Ja när jag försäkrade hos LF sa de att toalett ej var något särskilt att notera. Dvs de var enbart intresserade av badrummet.
Ja, var med om att LF frågade efter Boytan och betalade premien därefter, det visade sig att det var fel, det var ju kvadratmetern på huset man skulle gå efter. De rättade och gick bara 5 år tillbaka bara, de betalade ut den skillnaden. De borde ha betalat för hela tiden pga att det var deras fel. Med vill jag säga att man måste kolla att de gör rätt. Har lämnat LF sedan många år.
 
Varför fick du en billigare försäkring när du ökade på antal kvadrat? Om du betalat för boytan när du egentligen skulle betala för byggytan..
 
perra i skogen perra i skogen skrev:
Varför fick du en billigare försäkring när du ökade på antal kvadrat? Om du betalat för boytan när du egentligen skulle betala för byggytan..
Om det är ett tvåplanshus, så är byggytan ungefär halva boytan.
 
  • Gilla
perra i skogen
  • Laddar…
Tänkte inte så långt. 😅😅.
Lite för dåligt med sömn tror jag.
 
É
H HEM2121 skrev:
Ja, var med om att LF frågade efter Boytan och betalade premien därefter, det visade sig att det var fel, det var ju kvadratmetern på huset man skulle gå efter. De rättade och gick bara 5 år tillbaka bara, de betalade ut den skillnaden. De borde ha betalat för hela tiden pga att det var deras fel. Med vill jag säga att man måste kolla att de gör rätt. Har lämnat LF sedan många år.
Jag har byggyta 157m2 (delvis två plan) men har angett 140 boyta + 86 biyta. Tror ni jag kan få lägre premie om jag påtalar detta eller kan det tvärtom bli dyrare?
(Inte så säker LF verkligen går på byggarea men om vi antar det stämmer)
 
H
É ÉlPon skrev:
Jag har byggyta 157m2 (delvis två plan) men har angett 140 boyta + 86 biyta. Tror ni jag kan få lägre premie om jag påtalar detta eller kan det tvärtom bli dyrare?
(Inte så säker LF verkligen går på byggarea men om vi antar det stämmer)
Enl. uppgift från LF är det byggarean, ju mer byggarna ju dyrare. Men fråga dem, för det var några år sedan jag frågade. Du kan ju ringa anonymt. Sen skulle jag inte använda LF. Det finns andra försäkringsbolag som är betydligt bättre.
 
H
H HEM2121 skrev:
Enl. uppgift från LF är det byggarean, ju mer byggarna ju dyrare. Men fråga dem, för det var några år sedan jag frågade. Du kan ju ringa anonymt. Sen skulle jag inte använda LF. Det finns andra försäkringsbolag som är betydligt bättre.
Skulle stå ju större byggarea ju dyrare är det.
 
B
Det är inte så att förra ägare skrivit 2 badrum för att få upp värdering och eventuell ersättning vid brand?
 
B blork skrev:
Det är inte så att förra ägare skrivit 2 badrum för att få upp värdering och eventuell ersättning vid brand?
Det som gäller är ju vad du har försäkrat det med.
Har din husförsäkring med 1 badrum så är det ju det som gäller.
Din premie är ju baserad på dina uppgifter mot försäkringsbolaget.
Stämmer inte dom så stämmer inte premien och i förlängningen inte ersättning vid skada då den baseras på vad du faktiskt har försäkrat.
 
  • Gilla
blork
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.