Hej,

Har börjat gräva för plintgjutning och behöver hjälp att tänka kring bygget.

1) Bärlinorna ska ligga längs husets längd men plintar 2 m emellan. Behöver bärlinorna kapas så att två vilar på samma stolpsko? Stolpskorna är ju inte jättebreda så blir ju lite ont om plats. Kanske räcker det att de skarvas ihop med spikplåt ?

2) När man fäster bärlinan i stolpskon med fransk träskruv, ska man då ha en skruv som mäter halva tjockleken så att man skruvar in från båda håll och möts på mitten, eller ska skruven vara så pass lång att den går igenom och ut på andra sidan om stolpskon?

3) När man fäster stödreglarna (nedsänkta) i bärlinorna, rekommenderar ni balksko eller vinkel?

Bärlinorna skarvar du med fördel mellan stolpskorna med c:a 1 meter långa regelbitar på varje sida som du skruvar (kallas lask) Skarven ska ligga högst 1/3 ut mellan stolpskorna.

Kör med korta franska och skruva från båda håll.

Använd balkskor så undviker du att regeln slår sig, eller också skruvar du bara.

• Gilla
Danii KD
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Bärlinorna skarvar du med fördel mellan stolpskorna med c:a 1 meter långa regelbitar på varje sida som du skruvar (kallas lask) Skarven ska ligga högst 1/3 ut mellan stolpskorna.

Kör med korta franska och skruva från båda håll.

Använd balkskor så undviker du att regeln slår sig, eller också skruvar du bara.
Tack, det hjälper!

Ytterligare fråga, jag har börjat gjuta och började först nu fundera på kvaliteten på betongen. Den betong jag använt så här långt har en hållfasthet på c20/25. Borde jag gå över till 32/40 istället?

Det är plintar till en altan du gjuter och inte Öresundsbron ;). Det är med andra ord inte alls noga, utan kör du vidare.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Hehe tack :) Då kanske det inte är så noga hur långt efter gjutningen som man belastar plintarna med reglar heller? Går bra efter några dagar?

Det beror lite på, jag hade undvikt att skruva bärlinorna och därmed få rörelser i plintjärnen innan i alla fall minst 5 dagar har passerat.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Kompletterande fråga. Nu när jag kommit en bit och det börjar bli dags att skruva på bjälkarna på plintarna inser jag att det blir en bit avstånd från huset eftersom den bara ska stå på plintar och plintarna inte kan ligga precis intill fasaden. Trallen ska gå pararellt med huset så det behövs stöttning precis vid fasaden.

Jag tänkte först att jag kunde kapa till korta stödreglar som jag skruvar in bakifrån som trallen kan vila på. Dessa stödreglar skulle då bara bäras av skruvarna från en sida och hänga fritt vid fasaden. Skulle det funka? Man belastar ju kanske inte den sista decimetern intill huset så mycket.

Hoppas det gick att förstå.

Så kan du absolut göra. Är det lite längre avstånd kan du sätta dem lite tätare.

• Gilla
Erik PS och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Så kan du absolut göra. Är det lite längre avstånd kan du sätta dem lite tätare.
Toppen, tack!

Hej! Har nu börjat skruva på trallen och har några funderingar. Ska man skruva fast trallen på varje stödregel eller ska man ta varannan?

Ändskarvarna på trallen, ska de också ligga med avstånd eller kan de ligga tätt emot varandra?

• Pågående bygge av trätrall med synliga stödreglar och omonterade trallbrädor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående bygge av trädäck med svart fiberduk och träreglar vid ett gult hus.
    Skapa konto
  • Förberedd trädgård för trallbygge med markduk och grus längs ett gult hus, ännu utan trall.
    Skapa konto
Tack, har läst de råden men förklarar inte om man ska skruva på varje stödregel. Men antar att det är så.

Jag har skruvat på varje regel (60cc) och lagt kortsidorna på trallen tight emot varandra vid skarvarna (dock glipa på några mm mellan långsidorna på varje trallbräda)

• Gilla
Danii KD
  • Laddar…
Om man inte lagt trallen vinkelrätt från början, hur justerar ni på bästa sätt ? Jag borde gjort en koll direkt men nu är det så att trallen ligger 4 cm diff från väggen jämfört med andra änden som ligger dryga 14 meter bort.

Jag har bara lagt 1/4 så finns fortfarande möjlighet att korrigera. Hur skulle ni korrigera på bästa sätt?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.