Hej alla kunniga!

Är i farten med att bygga ett mindre, enplans lättbetonghus (ca 60kvm) i egen regi och plattan ska gjutas inom några veckor. Blocken jag kommer bygga med är Bauroc Ecoterm+ 300mm. Jag har lite frågor och funderingar kring byggnation med lättbetong som jag inte lyckas finna svar på trots gediget letande på nätet och hoppas att jag kan få svar av er på detta forum.

1. Glidskikt under första skiktet av block, är detta nödvändigt? Huset mäter 10,4 x 6 meter. Enligt Baurocs beskrivningar är det inget som nämns men Ytong skriver att man kan använda papp (YEP 2500 eller liknande), eller bör det vara ett glidskikt av EPDM-gummi? Har läst diverse trådar om denna fråga men det verkar inte finnas något enhälligt svar.

2. Murbruk under första skiktet. Vilket bruk bör användas? Ytong skriver att ett lågalkaliskt bruk, exempelvis mur och putsbruk C kan användas, men är det lämpligt för bärande konstruktioner? Somliga verkar rekommendera b-bruk istället men vad gäller egentligen?

3. Putsning invändigt utvändigt. Enligt Baurocs instruktioner så krävs ingen armering invändigt utan väggarna kan spacklas direkt med gipsbruk eller liknande. Är inte risken stor för sprickbildning om armering ej utförs även invändigt? Och kan man likväl använda sig av C-putsbruk inomhus på lättbetongväggar? Gällande utvändig putsning så påpekas det att armering vid tunnputsning ska tryckas in i grundskiktet, är det lämpligt med glasfiberarmering eller bör det vara vanligt armeringsnät?

Tacksam för alla svar ni kan tänkas ha!

D
Glidskikt ska finnas, plattan ska inte dra med sig väggen och vise versa, följ ytongs rekomendation. Poängen är att du inte murar fast stommen i plattan, så yep 2500, vindpapp, bitumenpapp funkar.

Ledordet är lågalkaliskt, kör på b-bruk om det känns bättre men se till att det är lågalkaliskt. Det enda bruk man inte får ha o bärande konstruktioner nuförtiden är… trumvirvel - kalkbruk.
Inte åka o köpa webers 222 eller 224 eller finjas motsvarande. Stenen expanderar och förstörs av vanlig grå portland cement.

säkrast är att följa tillverkarens rekomendationer. Stommar av leca som är yngre än 6 månader ska nätas såväl ut som invändigt. Lättbetong -vet ej vad som gäller nuförtiden. Men när jag höll på med nybyggnation i lättbetong för 15 år sen drog vi bara gipsbruk på insidan utan armering på nån månad gammal stomme. Inga sprickor. Går snabbt och är lättarbetat.
Ang nätning på utsidan finns det två olika putssystem:

-Tjockputs-3cm då man nätar med gamlt hederligt ”hönsnät”

-tunnputs då man spacklar in glasfibernät i första putsskicktet.

Redigerat:
  • Gilla
anaitis
  • Laddar…
Toppen, tack så mycket för ditt svar! Det ger mig lite mer klarhet i det hela :)

• Gilla
Mansson84
  • Laddar…
N
Jag byggde med Ytong, och pratade lite med deras säljare innan jag beställde. Slutade med att de skickade glidskicktsfolien tillsammans med blocken. Det är en ca 1mm tjock plastfolie med ett mönster i som gör att det fäster och förhindrar att väggen "glider för mycket", antar jag. Den limmade jag sedan direkt på plattan, lät torka. Sedan 1-2cm kc putsbruk från Finja och första varvet block satta i det blöta bruket.

Jag tunnputsade mina väggar med glasfibernät både inne och ute. Såhär två år senare syns ingen antydan till sprickor.

N
J JSten skrev:
Jag byggde med Ytong, och pratade lite med deras säljare innan jag beställde. Slutade med att de skickade glidskicktsfolien tillsammans med blocken. Det är en ca 1mm tjock plastfolie med ett mönster i som gör att det fäster och förhindrar att väggen "glider för mycket", antar jag. Den limmade jag sedan direkt på plattan, lät torka. Sedan 1-2cm kc putsbruk från Finja och första varvet block satta i det blöta bruket.

Jag tunnputsade mina väggar med glasfibernät både inne och ute. Såhär två år senare syns ingen antydan till sprickor.
OM du inte skriver vad du använt för slags bruk på väggarna, så säger ditt inlägg ingenting, gissar tunnputs.
I mina ögon har tunnputs en livslängd på 20-30 år, tjockputs har en livslängd på 60-100 år.

N neo11 skrev:
OM du inte skriver vad du använt för slags bruk på väggarna, så säger ditt inlägg ingenting, gissar tunnputs.
I mina ögon har tunnputs en livslängd på 20-30 år, tjockputs har en livslängd på 60-100 år.
Som sagt tunnputs...

• Gilla
Arisalo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.