Hej,
Jag och sambon ska börja rikta upp bjälklaget, håller just nu på och skottar ut all gammal spån och pimpsten som legat som isolering.
Nu när vi ska rikta upp bjälklaget, vilka dimensioner på reglar ska vi köra? Vi har tänkt att skruva på nya reglar på befintliga vid sidan om. Nuvarande reglar är 180x60mm. CC mått mellan bjälkarna är 530mm.
Några av bjälkarna har skruvat sig, hur gör vi med dom? Sätta kortlingar och spänna upp så de blir raka? Eller köpa helt nya?
Sen till sista frågan, vi ska på med bärande golvspånskivor med utfrästa spår för golvvärme, därefter ett plankgolv på 22mm. Men vi skulle gärna vilja lägga plankgolvet längs med golvbjälklaget (rummet kommer kännas större), är det ok? Om nu spånskivorna är bärande?
Ska vi sätta extra kortlingar?
Så här ser det ut just nu:
Jag och sambon ska börja rikta upp bjälklaget, håller just nu på och skottar ut all gammal spån och pimpsten som legat som isolering.
Nu när vi ska rikta upp bjälklaget, vilka dimensioner på reglar ska vi köra? Vi har tänkt att skruva på nya reglar på befintliga vid sidan om. Nuvarande reglar är 180x60mm. CC mått mellan bjälkarna är 530mm.
Några av bjälkarna har skruvat sig, hur gör vi med dom? Sätta kortlingar och spänna upp så de blir raka? Eller köpa helt nya?
Sen till sista frågan, vi ska på med bärande golvspånskivor med utfrästa spår för golvvärme, därefter ett plankgolv på 22mm. Men vi skulle gärna vilja lägga plankgolvet längs med golvbjälklaget (rummet kommer kännas större), är det ok? Om nu spånskivorna är bärande?
Ska vi sätta extra kortlingar?
Så här ser det ut just nu:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du få det rakt med kottlingar räcker det. Kolla dock om golvet är jämt. Max 5 mm på 2m är tillåtet. Det kan vara trist att jämna ut golvet efter spånskivorna är lagda. Bättre att rikta reglarna. Kolla golvskivornas läggningsanvisningar. Är de skruvade och limmade borde det hålla för alla riktningar på träet, men vet inte.
Är golvet 45 mm olika i höjdled och du skall göra det plant kan du lossa de skruvade reglarna och sätta fast dom på rätt höjd. Alternativt sätta nya reglar parallellt och i kontakt med befintliga. Tänk bara på vad den nya höjden gör med dörrar och trösklar. Att shimsa är att lägga små brickor. Det skall du nog inte göra.
45x95 räcker nog fortfarande skulle jag gissa, du kan ju också köra olika beroende på hur mycket just den regeln behöver höjas. Är det väldigt högt på något enstaka ställe kan du ju överväga att hyvla ner just den regeln lokalt för att slippa höja allt 45mm.R r91 skrev:
Jag hade nog hellre försökt räta upp de gamla reglarna med kortlingar än att shimsa de nya
Klicka här för att svara