Har efter många turer besämt mig för en stenkista för dagvattnet (stuprör ena sidan, taket är ca 60 m2 här). Har nu efter en del sökande dock några frågetecken. Såna där dräneringskuber är planen (inte otroligt det blir drickabackar). Som jag hade tänkt så leder jag vattnet in i kasetterna, dessa är omslutna av geoduk (som väl släpper igenom vatten men håller jord borta?). Vattnet från taket rensas grovt med renstratt. När vattnet sen kommer hit så lagras det i hålrummet tills det kan rinna undan. Thats it. Har jag missuppfattat med detta tänk?
Skall man ha någon slags rensningshål eller sedan leda vattnet vidare, eller är der bara andra typer av lösningar? Tänkte först gräva djupare och köra med sten eftersom jag har hur mycket som helst nu, men orkar inte gå djupare. Efter att jag och polaren grävt oss ca 70 cm ner gav vi upp, så kassetterna kommer ca 40cm under marknivå.
Det är jord lagt på ett stenrös för vi lyfte ur mer sten än grävde, så det lär ju dränera utav tusan här i vilket fall. :)
Håller min idé?

Edit: för mig är geoduk en duk som släpper igenom vatten, markduken är tät. Enligt googleträffar verkar det vara samma sak med olika namn. I så fall bör man ju inte ha sådan duk under kistan..? Har förstått att hela stenkistan skall omslutas. Vad heter en sådan duk som släpper igenom vatten eller har jag bara missuppfattat allt?

Redigerat:
Jag skulle sätta någon form av brunn/fång på samlingsledningen ut till kassetterna. Jag leder själv allt mitt regnvatten till en 3kubiks tank och efter 5 år är det rätt mycket löv som letat sig igenom silarna på stuprören och hela vägen ner i tanken. Sen bör allt detta givetvis ligga frostfritt dvs 80cm ner eller djupare så att inte hela avrinningen hindras under våren på grund av en ispropp som bildats av tjälen.

3 kubik?! Biltemas kasetter är ca 50x50x50cm och skall vid normala förhållande gå till 25m2 tak enligt specar. Dvs 1/8 kubik för 25 m2 tak? Kör jag med backar kör jag på längden och då kommer de närmare 50 cm ner. Visst hade ett renshål varit bra... Men i just stenkistor har man väl inte detta? Får fixa någon slags brunn i så fall och det är en annan sak. Kanske någon filtration på själva markröret som man får rensa då och då i så fall. Men är det såå mycket verkligen? :)

Edit. Insåg att du sa "tank". Du lagrar alltså vattnet då... Typ?

Redigerat:
Nej nejd nej... Jag skrev att JAG leder allt vatten till en 3kubik stor tank och där ser jag en massa löv nu efter 5år, vilket gör att jag måste pumpa ur den och städa den. Därför skulle jag rekommendera någon form av rensanordning.

En andra tanke jag har är mer ekonomisk och innebär minst arbete i.o.m. att jag slipper kånka bort en massa sten vi grävt ur. Gropen vi grävt klär jag endast in sidorna på, sen baxar jag ner alla stenar igen och leder ut röret och med de största stenarna skyddar röret osv, och sen bara öser på med sten och till sist lägger jag de mindre stenarna överst och struntar således i att lägga markduk och jord över osv och kallar det en vacker steninstallation. Skulle då monsurregnet komma och bädden blir översvämmad så gör det inget då översvämningen inte sker vid huset. Det sämre med detta är naturligtvis frosten. Visst, värmekabel på vintern är kanske en idé (som jag såklart helst slipper). Men hur mycket sämre är denna idé jämfört med att anlägga kassetter och ha ca 50 cm jord över? (mer än 50 är verkligen omöjligt att gräva till utan då får det bli en kulle).

Claes Sörmland
Hur väl dränerar marken i gropen som du har grävt? Det låter som om du har stenig/grovkorning mark. Testa med trädgårdslangen. Går det inte att fylla upp vatten så har du ju så pass genomsläpplig jord att stenkistan kan göras väldigt liten. Då skulle jag inte oroa mig och slänga ned stenarna igen precis som du skriver - de största underst och de minsta överst.

Om du kan få en vattenyta med trädgårdsslangen, stick ned en tumstock och mät vattendjupet, notera tiden och klocka hur lång tid det tar för vattnet att infiltrera i gropen. Gör en uppskattning av ytan av gropen och räkna ut volymen som infiltreras per timme. Då kan du göra ett överslag gållande gropens storlek i förhållande till din takyta.

• Gilla
saiter
  • Laddar…
Det blev den vaiant jag nämnde sist. Kanske att den kommer få markduk över sig och sedan jord och gräs. I.o.m. att det inte går att gräva djupare (utan grävmaskin/hulken/dynamit vill säga) så blev det ett ganska grunt liggande markrör och istället rätt bra vinkel på röret. Eller ja, 3 cm per meter kanske.
I.o.m. att jag inte kunde göra gropen djupare så får jag ändå ett rätt grunt rör och därför är det kört vintertid hur jag än gör. Får väl knö i en värmekabel om det skulle innebära problem, men tror inte det skall vara någon större fara. Mindre översvämningar just där är inte SÅ jäkla illa trotts alls.
Och ja, bumlingarna underst där de fetaste är strategiskt plaverade runt röret och dess utlopp.
Gällande hur det dränerar så testade jag med tre vattenkannor och det var en liten pöl i 2 minuter kanske. Då var ju förståss vattnet koncentrerat på ett och samma ställe där det också faktiskt var lite extra djupt grävt (en liten grop) för att ta höjd för ett och annat löv som slinker igenom som kan få ligga där och förmultna. Men frostproblemet kommer jag nog inte undan i vilket fall. Om ingen vet något smart förutom värmekabel?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.