tommib
Det verkar stökigt att börja avmantla en kabel. Nu verkar TS ha löst sitt problem (genom att strunta i värmaren) men om det hade gått att dra ur trådarna hade man ju kunnat göra en tvåfasgrupp 16 A.

Att dimensionera för 90 grader verkar tokigt och framför allt mer apart än tvåfasgruppen, även om det kan vara intressant som teoretisk diskussion.

tommib tommib skrev:
Det verkar stökigt att börja avmantla en kabel. Nu verkar TS ha löst sitt problem (genom att strunta i värmaren) men om det hade gått att dra ur trådarna hade man ju kunnat göra en tvåfasgrupp 16 A.

Att dimensionera för 90 grader verkar tokigt och framför allt mer apart än tvåfasgruppen, även om det kan vara intressant som teoretisk diskussion.
Ser inget fel att dra hel kabel i ett metallrör, man får en extra skyddbarriär på köpet och kablarna är väldigt tunna idag.

Ja, det du skriver är egentligen OT för TS situation, ber om ursäkt för detta.

tommib
Det var ju du som började prata om att avmantla en N1VX och dra innerledarna i rör, gissningsvis för att få PEX-isolerade ledare då FX inte verkar säljas i någon större omfattning.

Jag har aldrig påstått att det skulle vara fel att dra en hel kabel. I metallrör är det möjligen till och med bättre med tanke på risken för skav.

tommib tommib skrev:
Det var ju du som började prata om att avmantla en N1VX och dra innerledarna i rör, gissningsvis för att få PEX-isolerade ledare då FX inte verkar säljas i någon större omfattning.

Jag har aldrig påstått att det skulle vara fel att dra en hel kabel. I metallrör är det möjligen till och med bättre med tanke på risken för skav.
Säger inte att man ska göra så, bara undrar vad som teoretiskt skulle ske..

Tror inte heller ledarna från exempelvis N1XV tar mindre plast än vanlig FK/FQ, egenskaperna jag var ute efter var, som Bo nämnde, klassningen för högre spänning (1000V) samt högre temperaturtålighet, 90 grader vid kontinuerlig drift.

Nexans har en ny stigare kabel MQQ 5x4 mm² som bara är 13,3 mm utvändigt. Den är avsedd att dras i befintliga rör där man tidigare hade 2x6 mm² 1-Fas matning.
Det är väl frågan om det inte är mindre än 5 st FK 2,5 mm² ??

• Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Nej, men jag kan inte förstå varför du citerar mig och startar posten med att du inte ser något fel med kabel i metallrör. Det blir som att du tillskriver mig den åsikten.

tommib tommib skrev:
Nej, men jag kan inte förstå varför du citerar mig och startar posten med att du inte ser något fel med kabel i metallrör. Det blir som att du tillskriver mig den åsikten.
Ja, du skrev så. Men nog med OT nu. Det @tommib har skrivit stämmer, så vitt jag kan se, har jag sagt något annat så tar jag tillbaka det, felskrivning i såna fall.

L Leif i Skåne skrev:
Nexans har en ny stigare kabel MQQ 5x4 mm² som bara är 13,3 mm utvändigt. Den är avsedd att dras i befintliga rör där man tidigare hade 2x6 mm² 1-Fas matning.
Det är väl frågan om det inte är mindre än 5 st FK 2,5 mm² ??
Men det är en udda fågel med PE spridd på flera kardeler fördelat i tillgängliga mellanrum och gemensam mantel så dimensionsmässigt är den ju optimal. Gör sig säkert bra för såna tillfällen du tar upp men kanske inte så tillgänglig för hempulare åtminstone inte ekonomiskt troligtvis.

GK100 GK100 skrev:
Men det är en udda fågel med PE spridd på flera kardeler fördelat i tillgängliga mellanrum och gemensam mantel så dimensionsmässigt är den ju optimal. Gör sig säkert bra för såna tillfällen du tar upp men kanske inte så tillgänglig för hempulare åtminstone inte ekonomiskt troligtvis.
Ja, kan den plocka marknadsandelar går det säkert sälja till okej pris, nu till en början är det säkert röda siffror för tillverkaren. Men verkar lovande.

Faktiskt rätt bra pris, jämförbar med N1XV 5G6.

Redigerat:
S Slugge skrev:
Nej, det går inte, inget jag skulle rekommendera i alla fall. Sen är det kanske inte fullt ut 16 mm utan 15,2 eller så, även hyfsat tjockt ytterhölje. Men en pexisolerad 5G1,5 brukar gå rätt bra, man kan känna på ledarna först, hur hårt dessa tycks sitta.
Haha, vadå ”nej det går inte”.

GK100 GK100 skrev:
Va då spridda kardeler???
Det är en helt vanlig 5- ledare kabel med standard färgmärkning dessutom fler koppar kardeler än FQ!
https://www.nexans.se/eservice/Swed...435/MQQ_Smal_produkt_for_befintliga_ror_.html
Kolla på video nere i länken.

Redigerat:
L Leif i Skåne skrev:
Va då spridda kardeler???
Det är en helt vanlig 5- ledare kabel med standard färgmärkning dessutom fler koppar kardeler än FQ!
[länk]
Kolla på video nere i länken.
Jag tänkte på FXQ/XMJ med samma användningsområde och 6 mm2 är då i samma dimension som den du nämner, så det var en liten sammanblandning. Där ligger blanktråd optimalt som utfyllnad och det är de man sen tar till PE. Kolla gärna på den också det är en bra produkt upp till 16 mm2.

Det var tydligen en fråga som engagerade, vad säger ni om detta då. 5*1,5 FK (som nu är dragna) motorskyddsbrytare på 13 A, som avsäkras 16 A då säkringarna bara är kortslutningsskydd (och då behövs ingen beräkning av utlösningstid för 13 A säkring)

Det kan gå, men behöver kontrolleras. Ett motorskydd ska lösa vid 1.2 x In så det är lite bättre än en dvärg, och ett motorskydd är kanske inte fel för dina pumpar om det inte redan finns. Överlast är nog inget problem heller för den delen om du inte tänker montera ett uttag där ute också till kompostkvarnen etc. Din belastning är känd, max 3 kW på en fas.

En kortslutningsskyddet behöver kontrolleras. Här kommer förimpedans in i bilden plus längden på ledningen till badet. Du kan själv mäta förimpedansen med vattenkokarmetoden i ett uttag nära centralen (där ledningen til badet utgår). Sedan kan du använda eldim för att se om 16 A säkring fungerar, eller om det blir dvärg i ditt fall.

Det skulle kanske funkar med 13 A i centralen. Då behöver du inget extra motorskydd om det redan finns i badets kontrollenhet.

J Johan456 skrev:
Haha, vadå ”nej det går inte”.
Ja, det går inte att dra i 5G2,5 mellan central och spis i en så gammal installation. Om du inte kan bevisa motsatsen, i så fall är det ett bra råd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.