Byggahus.se

Fråga om takstolskontruktioner

1. K
    Medlem · Nivå 4
    Jag har planerat att byta ut mitt sadeltak mot ett mansardtak. på en tillbyggnad som är endast vind idag, oisolerat, taktolarna som sitter där är av typen som jag tror kallas A-takstol, det finns allltså ingen underram, utan en ram på mitten ungefär. golvbjälklaget är byggt med CC 70 av virke 50X230 mm, och tvärställt gentemot takstolarna. huset är ganska gammalt. detta tillbygge gjordes på 60 talet.

Som jag tror så har man byggt som en fyrkantig låda och sen stoppat på dessa takstolar uppepå. det verkar inte vara en del av hållfastheten i "lådan" fast det vet jag inte.

Jag vill alltså byta ut takstolarna mot mansardtakstolar, då jag fram till för att par dagar sedan trodde att takstolarna var av konstruktionen med underram så var allt frid och fröjd, men problemet är att jag inte vill ha ytterliggare 200 mm golvbjälklag,

Nu till själva frågan: Måste mansardtakstolen ha underram? den skall vara ca 6000 X3000 med lutning 27/63

2. K
    Medlem · Nivå 4

Re: Fråga om takstolskontruktioner

Huset är tillbyggt som ett T och det är själva I delen som taket skall lyftas på om du förstår. tillbyggnaden är 6100 bred och 5500 lång ut från gamla huset. man har spikat en bärlina på den gamla huskroppen och sen lagt reglar ut från denna, (50X230 dimension) detta är då tvärställt gentemot takstolarna. dessa utgör alltså golvbjälklag på vinden. och har samm nivå som ovanvåningen på gamla delen av huset. takstolarna som sitter idag utgör inget golvbjälklag öht. utan verkar bara vila på den så kallade "lådan" som hustillbyggnaden verkar vara. inne i tillbyggnaden finns en vägg som jag tror är hjärtvägg.

kan kanske rita i paint för att försöka förklara vad jag menar. tyvärr inte så duktig på att rita.

Att mansardtakstolen måste ha underram för att ta upp böjande moment från stödbenen, detta skulle jag tro att mitt befintliga bjälklag klarar, då det ju är reglar på tvären, skulle man sen kunna använda nån typ av wire för att ta upp dragkrafterna mellan takfötterna?

det skall bara vara mansard på långsidorna, och detta skall alltså anslutas i vinkel mot ett sadeltak. låter lite konstigt men jag tror det kan bli snyggt.

3. K
    Medlem · Nivå 4

Skratta på nu, åt min principskiss.

4. K
    Medlem · Nivå 4

En bild till