Medlem
· Västra götaland
· 335 inlägg
Hej
Undrar om nån kan hjälpa mig lite.
Har en äldre braskamin med en inbyggd fläkt som har börjat slå ifrån då och då.
Verkar vara nått glapp i kretskortet.
Lär ju va omöjligt o byta till ett likadant.
Står att kortet är för max 200w så fläkten måste ju dra mindre än så.
Funderar på om man kan sätta en typ triacstyrning för att varvtalsreglera och slå på/av fläkten istället. Eller vad är lämpligast?
Den har 3 kablar till sig och en 4 microfarrad kondensator som jag antar ligger över 2 av dessa lindningar?
Undrar om nån kan hjälpa mig lite.
Har en äldre braskamin med en inbyggd fläkt som har börjat slå ifrån då och då.
Verkar vara nått glapp i kretskortet.
Lär ju va omöjligt o byta till ett likadant.
Står att kortet är för max 200w så fläkten måste ju dra mindre än så.
Funderar på om man kan sätta en typ triacstyrning för att varvtalsreglera och slå på/av fläkten istället. Eller vad är lämpligast?
Den har 3 kablar till sig och en 4 microfarrad kondensator som jag antar ligger över 2 av dessa lindningar?
Medlem
· Västra götaland
· 335 inlägg
Den sitter i fronten på kaminen.
Är en Contura futura från 80 talet så inte purfärsk direkt
Är en Contura futura från 80 talet så inte purfärsk direkt
Medlem
· Västra götaland
· 335 inlägg
Ja en sån borde ju funka.
Men hur kopplar man fläkten som har 3 kablar ut? Är det troligast att det bara är o lägga kondingen över 2 lindningar eller kan de har olika ohmtal så en anv för start?
Men hur kopplar man fläkten som har 3 kablar ut? Är det troligast att det bara är o lägga kondingen över 2 lindningar eller kan de har olika ohmtal så en anv för start?
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Lindningarna kan ha olika resistans när du mäter. Den som i så fall har högst resistans är hjälplindningen som kondensatorns ena pol ska kopplas till. Du borde väl kunna se hur fläkten är kopplad nu? Du bör också kontrollera att kondensatorn är frisk, det kan ju vara den som felar här.
Medlem
· Västra götaland
· 335 inlägg
Ja går ju följa givetvis då det sitter orört nu.
Den går dock i serie med 2 tempskydd i fläktrören. De är
tänkta att dra upp på vinden så antar det är därför de har dessa skydd om rören går genom väggar tex. Har dock inte detta anslutet så de lär väl inte behöva kopplas in.
Tänkte mest o det fanns en standard för fläktar.
Kondensatorn har jag kontrollerat och den är 4microfarrad. Fläkten funkar klockrent en stund sen slår den ifrån o kan gå igång igen en stund
Den går dock i serie med 2 tempskydd i fläktrören. De är
tänkta att dra upp på vinden så antar det är därför de har dessa skydd om rören går genom väggar tex. Har dock inte detta anslutet så de lär väl inte behöva kopplas in.
Tänkte mest o det fanns en standard för fläktar.
Kondensatorn har jag kontrollerat och den är 4microfarrad. Fläkten funkar klockrent en stund sen slår den ifrån o kan gå igång igen en stund
Medlem
· Västra götaland
· 335 inlägg
Ja dom är kollade o testade. De ska bryta fläkten vid 60 eller 80 grader utluft från fläkten.
Men de är ok när
jag mäter på dom
Men de är ok när
jag mäter på dom
Medlem
· Västra götaland
· 335 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

