Jag ska bygga ett staket och har grävt ner plintar. De är inte riktade eller justerade ännu.

På grund av sten och annat i marken har plintarna hamnat på lite olika höjd, och avstånden mellan dem varierar med ungefär +/- 40 cm.

Nästa steg är att sätta stolpar. Som jag har förstått det bör man inte måla tryckimpregnerade stolpar förrän tidigast efter cirka ett år, eftersom virket behöver torka först.

Är obehandlat virke ett alternativ som stolpar eller finns det risk att de ruttnar snabbt?

Jag tar gärna emot tips på hur jag bäst går vidare. Det finns fortfarande möjlighet att ändra placering, höjd och lösning innan jag fortsätter.

• IMG_4628 Large.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • staket_vinterviken.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag minns rätt angående plintars montering så skulle du behöva vrida plintarna 90 grader, så att plintjärnen bättre stabiliserar staketet. Som det är nu ökar risker att staketet blir ostabilt

• Gilla
Kontoristen7
  • Laddar…
AXS
Skulle säga att orientering inte är livsavgörande.

Men tipsar om att slänga in en halv säck betong per plint för ökad stabilitet.

Och det kommer bli snyggare om du kan få höjden något jämnare, skulle hellre dra upp de lägsta än att ha väldigt varierande höjd.

Otryckt är såklart okej, så har det byggts i flera hundra år.

Ja, vi byggde staket med obehandlat virke. Målade dem innan vilket är enklare.

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Ja, vi byggde staket med obehandlat virke. Målade dem innan vilket är enklare.
Antingen hade ni väl obehandlat eller målat virke.

Obehandlat innan vi målade det, inte tryckt alltså.

Tryckt virke måste precis om annat virke vara torrt vid målning, hur torrt beror på valet av färg. Eftersom du har vad det verkar falu rödfärg på bilden så behöver det bara vara hyggligt torrt och inte snickartorrt då färgen släper ut fukt. Fördelen med otryckt virke är att det går att måla direkt och innan montering men just för falufärg brukar det vara lätt att skava bort färgen vid hanteringen så där skulle jag oavsett måla efter.
Har du valt en annan färg lämplig för staket blir det lite av en annan fråga för även om de slpper ut fukt går det inte lika snabbt som med en slamfärg.

Jag föreslår vanligt sågat barrvirke, gärna snedkapat i ovankant och utan direktkontakt med betongplinten i neränden

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.