30 362 läst ·
246 svar
30k läst
246 svar
Fråga om "polisbils utryckning"?
Vad vill du ha hjälp med att förstå? Du påstår att "sker det regelbundet så är det nog i någon mening accepterat". Alltså att en regelbunden företeelse skulle vara acceptabel enbart på grund av dess regelbundenhet.Rejäl skrev:
Jag försöker visa på ett antal, för mig oacceptabla händelser, som förekommer regelbundet, för att du ska förstå att du har fel när du hävdar att regelbundenhet gör något acceptabelt. Är det så svårt att förstå?
Ja du är ofta en paragrafryttare av rang och så även här..Alfredo skrev:
Vad vill du ha hjälp med att förstå? Du påstår att "sker det regelbundet så är det nog i någon mening accepterat". Alltså att en regelbunden företeelse skulle vara acceptabel enbart på grund av dess regelbundenhet.
Jag försöker visa på ett antal, för mig oacceptabla händelser, som förekommer regelbundet, för att du ska förstå att du har fel när du hävdar att regelbundenhet gör något acceptabelt. Är det så svårt att förstå?
Att du inte förstår att trafiken fungerar på ett visst sätt är inte mina brister utan dina!
Felaktiga slutsatser står för dig..Alfredo skrev:
Det är ofta såhär när någon argumenterar emot dig!
Att "många" gör fel i trafiken gör inte att felen blir "rätt"/lagliga.Rejäl skrev:
Att polisen inte beivrar många av vardagsbrotten i trafiken beror bl.a. på att det är för få poliser samt att pappersexcersisen är en stor del av jobbet.
Har ej heller påståt att det blir/är lagligt men accepterat kanske är ett bättre ord..Demmpa skrev:
Har själv någon gång till o med hindrat en polis och inte blivit stannad för det..
Detta sker hela tiden i mängder av situationer och är accepterat i trafiken i viss mån!
Nej det kunde du inte eftersom du uppvisade så grava brister i din förmåga att inspektören inte kunde godkänna dig.B Björn He Bergman skrev:
Givetvis ska man kuggas när man inte följer trafikreglerna. Frågan är kanske hur man fångar upp sådana som dig, som lyckas trixa sig igenom kontrollapparaten och få ett körkort, men ändå inte alls förstår att principen för att en trafikant inte har några rättigheter även gäller dig. Du tror att det bara gäller andra och kan inte se att det någonsin är tillämpligt på dig och din körning. Livsfarligt.B Björn He Bergman skrev:Jag tycker ändå att det ofta inte är rimligt eller rättvist att kugga uppkörningselever, oftast av orsaken att eleverna inte alltid följt gällande trafikregler (kanske under uppkörningstillfället åtminstone); att kugga elever och tvinga dem göra nytt körprov brukar ganska sällan göra att de blir "bättre eller säkrare fordonsförare".
Nej man blir inte godkänt om man är så gott som ofärdig. Man är så gott som färdig om man blir godkänd, dvs det helt motsatta. Tyvärr är det svårt att testa de fundamentala principerna även om det lyser igenom ibland (som när du ville svänga ut framför en lastbil och bara reflekterar över vad lastbilen kunde gjort annorlunda och felet på inspektören som bromsade åt dig. Det är ju DU som är problemet).B Björn He Bergman skrev:Man kan faktiskt vara så gott som ofärdig för att få köra bil även om man godkänts på första uppkörningsförsöket. Att vissa körfärdiga elever inte klarat sina körprov på första försöket beror väl på att de bedömts ha brister (som bristande förmåga att tillämpa gällande regler i trafiken) just under själva körprovet som dock egentligen precis vem som helst alltid kan ha, men alla har kanske inte uppvisat såna brister just under ett förarprov.
Du fortsätter att kontrolleras även efter att du fått körkort, och då är det polisen som står för den kontrollen. Jag tror du ska vara glad för att du inte kontinuerligt utvärderas av en förarprövare, för du skulle åka dit direkt och sedan få cykla istället.B Björn He Bergman skrev:Om man ska undersöka eventuella brister hos förare så borde inspektörerna kanske inspektera dem lite när som helst under hela tiden de har körkort; nu gör inte förarprövare så och hade förarprövare inspekterat körning hos personer även efter deras avklarade körkortsprov, då hade det sannolikt resulterat i att många förare hade blivit fråntagna sina körkort, oftast med anledning av mindre eller inte alls allvarliga saker som exempelvis kört in på en huvudled utan att väja för fordon på huvudleden (som jag "råkade" göra vid infart på landsväg i Lidköping och som jag gjorde igen en gång) eller missat plikt att väja för fordon från höger vid högerregeln.
Det är lite tråkigt och att du vill att diskutera person istället för sak. Du har hävdat att de existerar en kausalitet mellan frekvensen hos en företeelse och huruvida företeelsens är att anse som acceptabel. Jag hävdar motsatsen. Det är OK att vara oense. Kan vi inte nöja oss med det?Rejäl skrev:
Det betyder det som står. Att jag inte förstår ditt resonemang utan finner det ologiskt.Rejäl skrev:
Du skriver "Sker det regelbundet så är det någ i någon mening accepterat oavsett vad som står i lagtexten". Alltså ser du en kausalitet mellan frekvens och huruvida något är acceptabelt. Detta är för mig en helt obegriplig logik, vilket jag skrev.