man ska skall framföra fordon som man behärskar det klara du endast 25km/h i ettans växel och ställer hastigheten med kopplingen skall du inte köra bil

tycker du om att grind 50cm i från farmförvarande bil för att dom skall öka farten för du started 15min senare skall du inte köra bil

sitter du i en bil med 6cyl elr över 120hästkrafter körades efter en lastbil men du vågar inte köra om så bildas 10+bilar kö skall du inte köra bil

när du sen lyckas ta dig om lastbilen och du svänger in framför 1 meter sen agerar bromskloss

FÖR mätaren visar alltid 1-10km förlite så du tror du brummar i 70 men god tur är det endast 62 och du inte förstår varför alla andra tutar och kör om...

sen när gäller polis och blåljus/siren är annat

endel använder för snart är lunch elr ska passar en korsning för är på väg till station för skiftbyte

och man behöver inte blåljus om är prio1 t.ex. nån står på ett tak och skall hoppa elr bankrån etc

var med om en mindre plåtskada och ringde nödnummret och sa till att alla är okej behöves inte siren

brandkår,ambulans kom glindande med blåsljus lungt och fint... medans dirtyharry kom som det var veckans händelse

B Björn He Bergman skrev:
lycjligtvis ingen katastrof att jag körde in på en landsväg i vägen för en lastbil som just närmade sig, för lastbilsföraren hann faktiskt bromsa precis i tid för att undvika krock med min bil som kom inkörande på landsvägen i vägen för lastbilen.
Med tanke på din tidigare argumentation så borde du väl tycka att föraren av lastbilen istället skulle gasat lite extra, när denne såg att du gjorde fel, och kört in i dig som straff?

• Gilla
  • Haha
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Hur många gånger körde du upp egentligen?
Inte tillräckligt många!

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Jag vet inte med säkerhet om lastbilen som just närmade sig körde 80 eller 90-95 men om han körde 90 så körde han för fort och man får väl inte köra för fort. Då borde det inte ha spelat nån roll om jag kört in på landsvägen så att lastbilsföraren kunde ha tvingats bromsa/sänka farten för mig, för han skulle ha sänkt farten ändå.
Den som redan kör på vägen du ska svänga in på ska inte behöva sakta/bromsa in på grund av att du kör ut när du tex har stopplikt, väjningsplikt.

För om den som redan kör på vägen måste sakta in så gör du fel.

Det är relativt svårt att bedöma om någon kör i 80 km/h (22 m/s) eller 90-95 km/h (25-26 m/s), alltså en skillnad på 3-4 m/s.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
P
Demmpa Demmpa skrev:
Den som redan kör på vägen du ska svänga in på ska inte behöva sakta/bromsa in på grund av att du kör ut när du tex har stopplikt, väjningsplikt.
Händer varje gång jag är ute o kör att folk svänger in framför så man får sakta ned farten!
Demmpa Demmpa skrev:
För om den som redan kör på vägen måste sakta in så gör du fel.
Då får du helt enkelt ut o köra i trafik så kommer du upptäcka att detta sker..

Rejäl skrev:
Händer varje gång jag är ute o kör att folk svänger in framför så man får sakta ned farten!
Det betyder inte att det alltid är rätt. Vid mycket tät trafik kan det vara rätt. Vid väldigt gles trafik är det aldrig rätt:
Textutdrag ur lagtext: "En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.

Rejäl skrev:
Vad har detta för relevans. Det finns massvis med saker som sker som är oerhört felaktiga!

Är hastighetsbegränsningen på landsvägen 80 km/tim så får man inte köra i högre än 80 utan man ska hålla en hastighet högst 75-79 km/tim.
Jag vet inte med säkerhet om lastbilen som just närmade sig körde 80 eller 90-95 men om han körde 90 så körde han för fort och man får väl inte köra för fort. Då borde det inte ha spelat nån roll om jag kört in på landsvägen så att lastbilsföraren kunde ha tvingats bromsa/sänka farten för mig, för han skulle ha sänkt farten ändå.
Jag hade ändå själv sett att den lastbilen var inom relativt långt avstånd från landsvägskorsningen där jag försökte köra in på landsvägen, då hade det väl inte varit nån fara om jag kört vidare, lastbilsföraren hade bara behövt sänka farten/bromsa om nödvändigt för att inte krocka med mig, och det borde inspektören ha förstått lite bättre.
Tänk om jag hade haft körkort då och kört på riktigt, hade den där inspektörjäveln då ingripit genom att stoppa mig som han gjorde nu?! Om inte - varför gjorde han så på uppkörningstillfället då, han var väl inte tvungen att göra så?

Sen tycker jag uppkörningsinspektörer är trafikfarliga som slaviskt prövar sina aspiranter på landsvägsmoment på såna farliga hårt olycksdrabbade stora landsvägar, med tanke på att jag bedömdes vara farligt nära att orsaka en landsvägskrock så är det trafikfarligt av inspektörjävlarna att pröva sina elever på moment landsvägskörning på detta viset med hänsyn till att inspektörjävlarna kan riskera uppkörningsaspiranternas liv och i värsta fall övriga landsvägsbilisters liv...
Du tog inte in ett enda ord av det jag sa.
Bara att du konstant använder ordet "Borde" är ett tecken på att du inte har koll på läget.

Du som trafikant ska ständigt agera på det du ser och bedömer. INTE baserat på var det står i lagar och förordningar eller vad andra borde göra.

Hade inte inspektören ingripit så hade kanske båda han och du varit döda nu?

Helt rätt av inspektörerna att utsätta oss för prövande situationer. Varför skulle de vara överdrivet snälla och låta en massa nya förare ta klivet ut i en verklighet som de uppenbarligen inte är redo för??

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Skitsnack!!!
Nej.

Om inte - varför gjorde han så på uppkörningstillfället då, han var väl inte tvungen att göra så?
JO vid uppkörningen så är det just sådant beteende som skall "beivras". Det skall bedömas hur bra du är på att "läsa trafiken". Att man senare med körkort någon gång råkar köra ut så att en annan bil får sakta in lite, tror jag vi alla gör någon gång, ibland även uppsåtligt om det är tät trafik (alltså att upphinnande får sakta in lite, inte tvärbromsa). Men på en uppkörning är det väl rätt givet att man inte får köra på det sättet.

Det är som sagt inte så att gränsen för att få körkort är huruvida någon dör under uppkörningen.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Det betyder inte att det alltid är rätt. Vid mycket tät trafik kan det vara rätt. Vid väldigt gles trafik är det aldrig rätt:
[bild]

Vad har detta för relevans. Det finns massvis med saker som sker som är oerhört felaktiga!
Sker det regelbundet så är det någ i någon mening accepterat oavsett vad som står i lagtexten..

Rejäl skrev:

Jo, men här i tråden så har vi Björn, som medvetet krockade med, och skadade en flicka på moped, för att hon kom från vänster. Han anser att han gjorde rätt då hon borde följt högerregeln. Han anser även en massa andra saker som inte hör hemma i trafiken. Demmpa mfl försöker reda ut begreppen, innan han skadar sig själv eller andra än mer.

• Gilla
  • Älska
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Så kan man ju tycka vad man vill om inspektörerna, Min pappa körde upp någon, typ 1949-50. Han blev kuggad första gången, med enda motiveringen "du är ju lärare, så du är ju van vid att kugga folk", han var lektor på en högskola. Hans skadeglädje var stor när inspektören ett par veckor senare greps för rattfylleri under pågående uppkörning.

• Wow
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Sker det regelbundet så är det någ i någon mening accepterat oavsett vad som står i lagtexten..
Obegriplig logik! Båtar dumpar regelbundet "oljespill", anser du det acceptabelt. I Sverige har vi årligen hundratals skjutningar, anser du det acceptabelt. Cancer tar livet av runt 25 tusen svenskar årligen, anser du det acceptabelt.

En företeelse är naturligtvis inte acceptabel bara för att den förekommer regelbundet!

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:

Jag vet att det sker många gånger dagligen runtomkring i Sverige.
Kanske inte direkt efter korsningen utan lite senare pga att den som kör ut inte accelererar upp relativt snabbt utan segar i flera/många hundra meter.

Så du menar att bara för att en del gör fel så blir det rätt?

Vad säger du om att ligga 25-30 km/h över gällande hastighetsgräns? Är det okay?

Vad säger du om att skippa stoppliken som andrabil? Är det okay?

P
Alfredo Alfredo skrev:
Obegriplig logik! Båtar dumpar regelbundet "oljespill", anser du det acceptabelt. I Sverige har vi årligen hundratals skjutningar, anser du det acceptabelt. Cancer tar livet av runt 25 tusen svenskar årligen, anser du det acceptabelt.

En företeelse är naturligtvis inte acceptabel bara för att den förekommer regelbundet!
Du kommer alltid med obegripliga jämförelser som är TOTALT obegripliga..
Ja trafiken fungerar på det sättet vare sig du vill eller inte😉

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.