Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 315 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 315 inlägg
Hej
Har ett kanalplasttak som hålls fast med en ca 5 cm bred ”t-list” i plast. Taket byggdes sent 80-tak så jag har ingen förväntan att hitta ny ”t-list”. Det rinner inte in vatten men det läcker in både här och där med små droppar som följd.
Min fråga är skulle ni fogat längst det röda strecket eller hade ni tryckt in någon form av plasttätning vid gula markeringen?
Om ni fogar, vilken fog skulle ni använda? Taket rör sig en hel del pga värmen/kylan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har ett kanalplasttak som hålls fast med en ca 5 cm bred ”t-list” i plast. Taket byggdes sent 80-tak så jag har ingen förväntan att hitta ny ”t-list”. Det rinner inte in vatten men det läcker in både här och där med små droppar som följd.
Min fråga är skulle ni fogat längst det röda strecket eller hade ni tryckt in någon form av plasttätning vid gula markeringen?
Om ni fogar, vilken fog skulle ni använda? Taket rör sig en hel del pga värmen/kylan.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 315 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 315 inlägg
Bredden på det ”utrymmet” som jag markerat 19 mm och höjden 2.Höghus skrev:
Jag har tittat på drevband tidigare. Det jag är mest orolig för är att plasten i ”t-listen” spricker om jag börjar bända i den för att tvätta av och få in den under! Men det är absolut ett rimligt alternativ.
Ska du ha in drevband behöver du nog ta bort listen. Det behövs säkerligen rengöring för att få den självhäftande listen att fästa.Ossian K Olsson skrev:
På mitt tak är listen av aluminium och skruvad i takstolarna mellan plastskivorna. Den pressar därmed ner mot drevbanden. Skulle det funka?
/Höghus
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 315 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 315 inlägg
Uppdatering!Ossian K Olsson skrev:
Hej
[bild]
Har ett kanalplasttak som hålls fast med en ca 5 cm bred ”t-list” i plast. Taket byggdes sent 80-tak så jag har ingen förväntan att hitta ny ”t-list”. Det rinner inte in vatten men det läcker in både här och där med små droppar som följd.
Min fråga är skulle ni fogat längst det röda strecket eller hade ni tryckt in någon form av plasttätning vid gula markeringen?
Om ni fogar, vilken fog skulle ni använda? Taket rör sig en hel del pga värmen/kylan.
Det slutade med att jag av en händelse fick tag i 100 meter tätningslist av hög kvalitet från Jula.
Så jag testade igår att pilla in den vid det gula och idag efter ett skyfall så inser jag att det fungerar fint!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden