Hej

Håller på att dra om all el i min bostad, och kommer i samband med det att dra fast nätverk i hela huset. Min tanke här är:

- En "central" i undervåning där jag har router mm
- Ett dubbelt nätverksuttag i varje rum som går ner till denna "central"

Jag har dock viss osäkerhet kring inkommande internetanslutning och hur jag ska placera denna. Ett fiberprojekt pågår, men det går för närvarande inte att säga var någonstans i min bostad detta kommer att komma in (mitt "hus" ligger på en gård och är en del av en BRF). Det finns ett par möjliga ingångar för fibern, och fram till dess att projektet är klart behöver jag dessutom förlita mig på ett 4G-modem på en helt annan plats.

Min fråga är då - om jag har framdraget kablage till alla rum, borde jag inte helt enkelt kunna använda ett av alla "satellituttag" jag har satt om för att leda ner internetanslutningen i "centralen" för att därifrån via routern fördela ut det till alla rum? Se nedan skiss:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Beklagar avsaknaden av rätt terminologi, men förhoppningsvis framgår det vad jag menar.

Jodå, det framgår vad du menar, och det går bra att göra som skriver.

Tänk på att om du vill ha TV via fiber kan det vara så illa att det behövs en datakabel mellan din fiberbox direkt till din TV-mottagare. Det går alltså inte att gå via en router. Ska du ha TV på tre ställen behövs alltså en egen kabel från varje TV-mottagare till fiberboxen.
Jag har hört att det KAN fungera via en switch men det är inget som jag har fått att fungera och frågar jag vår TV-leverantör säger de att det inte går.

Kan vara så att tvn går från fiberconvertern över till antennsladd också, så har vi det...

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
M
Müssli skrev:
Tänk på att om du vill ha TV via fiber kan det vara så illa att det behövs en datakabel mellan din fiberbox direkt till din TV-mottagare. Det går alltså inte att gå via en router. Ska du ha TV på tre ställen behövs alltså en egen kabel från varje TV-mottagare till fiberboxen.
Jag har hört att det KAN fungera via en switch men det är inget som jag har fått att fungera och frågar jag vår TV-leverantör säger de att det inte går.
Det är inga problem med TV heller. Ska man ha flera boxar så behöver man sätta en egen switch som är separerad från data-nätverket så lirar det hur fint som helst.

Ska man bara ha en Box så patchar man bara som vanligt.

En switch som klarar multicast så är det inga problem.

Müssli skrev:
Det där är absolut inga problem.
Tex Telia öppen fiber kör med VLAN (Virtuellt LAN, ej förväxla med WLAN som är trådlöst LAN), man kan själv skapa egna VLAN om man vill, det går även att förlänga delar av operatörens VLAN i det egna nätet.

Vi är många som dels förlängt operatörens ena VLAN (tex IP-TV) samt skapat egna VLAN och distribuerar ut två-tre-fyra olika VLAN i en och samma kabel upp till tex vardagsrummet.

Jag kör med D-Link DGS-1210-24 (egenköpt) som huvudswitch och en Netgear GS108T som satellitswitch i vardagsrummet.
I DGS-1210-24 kommer fibern in i där delar jag upp Telias tre VLAN (internet, tv & telefoni), internet går till en port där routern sitter, från routern går signalen tillbaka till switchen men i en annan port och annat VLAN "hemma LAN", tv-"signalen" splittas till tre portar i samma VLAN som Telia skickar signalen i (två portar används) ena porten har även VLANet "hemma LAN", telefoni-"signalen" går till en egen port på huvudswitchen med samma VLAN som Telia kör.
I porten med VLANen "hemma LAN" & TV går kabeln till den andra switchen, på inkommande porten är bägge LANen, på en annan på går tv-signalen ut, på resterande portar är "hemma LAN".

Den som vill läsa om VLAN kan söka både i detta forum och i sweclockers forum, på sistnämnda finns mycket matnyttigt gällande VLAN.

Skönt med lite mothugg, det kan jag behöva ibland. ;)
Jag är återförsäljare för dem som levererar TV-boxar i vårt stadsnät. Det är de som har meddelat att det inte går att köra IP-TV via router eller switch, enligt dem ska det vara en kabel från boxen direkt till IP-lådan. Troligtvis finns informationen för att man inte ska dra datakabeln till sin "vanliga" router.

Jag anade att det skulle gå men har inte brytt om mig att testa. Dels för att det enl. leverantören inte ska gå och dels för att jag har för dåliga kunskaper för att prova mig fram. Fortsättningsvis kan jag meddela ev. kunder att det KAN fungera via en switch men att jag inte har en aning om hur man gör och att de inte kan förvänta sig någon support från leverantören.
Jag kan kanske hänvisa dem hit för råd! :D

Müssli skrev:
Skönt med lite mothugg, det kan jag behöva ibland. ;)
Jag är återförsäljare för dem som levererar TV-boxar i vårt stadsnät. Det är de som har meddelat att det inte går att köra IP-TV via router eller switch, enligt dem ska det vara en kabel från boxen direkt till IP-lådan. Troligtvis finns informationen för att man inte ska dra datakabeln till sin "vanliga" router.

Jag anade att det skulle gå men har inte brytt om mig att testa. Dels för att det enl. leverantören inte ska gå och dels för att jag har för dåliga kunskaper för att prova mig fram. Fortsättningsvis kan jag meddela ev. kunder att det KAN fungera via en switch men att jag inte har en aning om hur man gör och att de inte kan förvänta sig någon support från leverantören.
Jag kan kanske hänvisa dem hit för råd! :D
Japp. Precis allt det du skriver är sant! :)

Det är som sagt för att undvika komplicerade supportsamtal som man säger att det "inte går". Det riktiga svaret är snarare att "Om du behöver fråga oss om hur man gör så är svaret att det inte går. Om du är händig och förstår hur nätverk fungerar och konfigureras så går det med att med rätt utrustning ordna i samtliga fall".

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.