Hej,
Vi har tänkt att investera i en luftavfuktare till vår källare då det nu under sommaren blir relativt hög fuktighet där (70 % låg RF på idag).
Men jag blev av en vän avrådd för att skaffa en luftavfuktare för "den drar bara fukt till sig genom väggarna" (och är därmed inte bra eller effektiv).
Hur sant är detta påståendet? Om vi ställer den i tvättstugan är det ju meningen att den ska dra åt sig fukten som genereras av tvätten samt att det är varmare utomhus än inomhus vilket förvärrar luftfuktigheten...
Vi har tänkt att investera i en luftavfuktare till vår källare då det nu under sommaren blir relativt hög fuktighet där (70 % låg RF på idag).
Men jag blev av en vän avrådd för att skaffa en luftavfuktare för "den drar bara fukt till sig genom väggarna" (och är därmed inte bra eller effektiv).
Hur sant är detta påståendet? Om vi ställer den i tvättstugan är det ju meningen att den ska dra åt sig fukten som genereras av tvätten samt att det är varmare utomhus än inomhus vilket förvärrar luftfuktigheten...
Redigerat:
Avfuktaren kommer att torka din tvätt effektivt.
Resten kan du ignorera, självklart torkar den ut dina väggar men det är inte så att det i sin tur suger in fukt i stora mängder.
70 % RF är inte ett problem.
Själv ligger jag runt 80% i källaren men det är helt ok just nu.
Resten kan du ignorera, självklart torkar den ut dina väggar men det är inte så att det i sin tur suger in fukt i stora mängder.
70 % RF är inte ett problem.
Själv ligger jag runt 80% i källaren men det är helt ok just nu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "Avfuktaren"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Tack för återkoppling! Jag har verkligen försökt hitta varifrån det där påståendet kom någonstans men inte hittat.D Dilato skrev:
Myten kommer troligtvis från företaget Arid som använde det som skrämselpropaganda:N Nifa skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/huset-rasar-med-avfuktare-i-kaellaren.272187/
Tack! Jag har läst igenom hela den tråden nu och det var en hel del intressanta svar där i. Visst är luftavfuktare inte en permanent lösning, men i mitt fall kommer jag ju främst att använda den på sommaren och när vi torkar tvätt intvättstugan då fukten sprider sig vilket jag inte vill.RobGum skrev:
Att det finns individer som sprider lögner om att husen kan rasa ihop är sorgligt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden