2 309 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Fråga om koppling till utebelysning och strömkontakter med vridströmbrytare
Hej.
På framsidan på mitt hus sitter det utebelysning från samma dosa går det även ut kabel till två kontakter.
Brevid denna dosa så sitter det även en vridströmbrytare. Strömmen till allt kontrolleras via en strömbrytare i hallen.
För att koppla det till det ni ser på bilden så kommer strömmen ut ur väggen nästan nederst, bakom den blåa wagon. Kabeln neråt går till två väggkontakter. Till vänster ser ni utbelysning 1. Ovanför kopplingsdosan sitter en vridströmbrytare. Ur toppen på den går kabel till utebelysning två.
När jag kopplar på strömmen genom strömbrytaren i hallen så händer två saker:
1) Väggkontakterna får ström.
2) utebelysning 1 tänds.
När jag vrider på vridomkopplaren så går utebelysning 2 på och av. Strömbrytaren i hallen måste vara på.
Detta gör att jag kan tex inte ha saker i väggkontakterna utan att utebelysning1 är på. Något som kommer vara lite tråkigt till jul när jag bara vill ha slingor som jag måste koppla i väggkontakterna.
Jag tycker också att blå ledare är underligt kopplad till vridströmbrytaren, varför går den in där uppe och inte där nere?
Jag vill tro att det är ett försök att få det hela att fungera så som det borde. Dvs vridströmbrytaren bryter stömmen till både utebelysning 1 och 2 men väggkontakten är orörd. Dock är jag osäker på om det verkligen ens är tänkt så från början. Men det är så jag skulle vilja ha det.
Så om någon kan förklara:
1) Varför går blå ledare in där uppe i vridströmbrytaren istället för där nere?
2) Går det att uppnå det jag vill med det som finns i dosorna, dvs har tidigare ägare varit inne och kopplat om men kopplat snett eller nåt?
Tack på förhand!
På framsidan på mitt hus sitter det utebelysning från samma dosa går det även ut kabel till två kontakter.
Brevid denna dosa så sitter det även en vridströmbrytare. Strömmen till allt kontrolleras via en strömbrytare i hallen.
För att koppla det till det ni ser på bilden så kommer strömmen ut ur väggen nästan nederst, bakom den blåa wagon. Kabeln neråt går till två väggkontakter. Till vänster ser ni utbelysning 1. Ovanför kopplingsdosan sitter en vridströmbrytare. Ur toppen på den går kabel till utebelysning två.
När jag kopplar på strömmen genom strömbrytaren i hallen så händer två saker:
1) Väggkontakterna får ström.
2) utebelysning 1 tänds.
När jag vrider på vridomkopplaren så går utebelysning 2 på och av. Strömbrytaren i hallen måste vara på.
Detta gör att jag kan tex inte ha saker i väggkontakterna utan att utebelysning1 är på. Något som kommer vara lite tråkigt till jul när jag bara vill ha slingor som jag måste koppla i väggkontakterna.
Jag tycker också att blå ledare är underligt kopplad till vridströmbrytaren, varför går den in där uppe och inte där nere?
Jag vill tro att det är ett försök att få det hela att fungera så som det borde. Dvs vridströmbrytaren bryter stömmen till både utebelysning 1 och 2 men väggkontakten är orörd. Dock är jag osäker på om det verkligen ens är tänkt så från början. Men det är så jag skulle vilja ha det.
Så om någon kan förklara:
1) Varför går blå ledare in där uppe i vridströmbrytaren istället för där nere?
2) Går det att uppnå det jag vill med det som finns i dosorna, dvs har tidigare ägare varit inne och kopplat om men kopplat snett eller nåt?
Tack på förhand!
Det där är hempulat och potentiellt farligt. Jordledaren är felkopplad och bruten i strömbrytaren vi ser på bilden vilket innebär att en del av installationen saknar jord (den som matas av kabeln som går uppåt). Det är dessutom lite märkligt eftersom blå ledare är korrekt kopplad men det kanske är en effekt av att det inte fungerade förän den var det, dvs någon har kopplat på chans.
Kopplingarna från lampan är potentiellt också fel men det går inte att säga säkert. Det är troligen RK eller liknande ut från den och den typen av toppklämma är inte godkänd för det.
Det är en väldigt konstig vridomkopplare vi ser på bild, har aldrig sett en sådan förut. Det ser ut som en vanlig vippbrytare.
Du bör omedelbart avstå från att använda detta och ringa en elektriker som får rätta till. Dina egna kunskaper förefaller inte räcka till för att få till detta på ett bra sätt. Om du ändå vill försöka så bör allt på bilden göras om.
Funktionen du efterfrågar går troligen inte att realisera. Om det bara är tre ledare ut från huset så kan du inte ha både en fast fas och en tändtråd.
Kopplingarna från lampan är potentiellt också fel men det går inte att säga säkert. Det är troligen RK eller liknande ut från den och den typen av toppklämma är inte godkänd för det.
Det är en väldigt konstig vridomkopplare vi ser på bild, har aldrig sett en sådan förut. Det ser ut som en vanlig vippbrytare.
Du bör omedelbart avstå från att använda detta och ringa en elektriker som får rätta till. Dina egna kunskaper förefaller inte räcka till för att få till detta på ett bra sätt. Om du ändå vill försöka så bör allt på bilden göras om.
Funktionen du efterfrågar går troligen inte att realisera. Om det bara är tre ledare ut från huset så kan du inte ha både en fast fas och en tändtråd.
Om jag zoomar in på bilden så tycker jag det ser ut som att terminalen där jorden sitter är märkt med X. Det är i så fall en blindplint och saknar därmed intern förbindelse. Det betyder i så fall att jorden inte är ansluten alls. Rätt sätt hade ju varit att ansluta båda jordledarna till den ena blindplinten, givetvis förutsatt att plinten har ingångar för två ledare. Nolledarna däremot borde kopplas in ordentligt på brytaren med en ledare på inkommande plint och en på utgående plint.tommib skrev:
Redigerat:
Ja? Det var exakt det jag menade. Jordledarna är lagda på varsin X-plint. Jag menade inte att brytaren bryter gulgrön. Jag ser nu att jag kanske skulle varit tydligare med det.O Steamboy skrev:
Hela installationen är bristfällig och bör göras om. Av det man ser här har jag inte mycket hopp om resten.
Jag blir inte riktigt klok på lampan till vänster. Det ser ut att komma fyra stycken vita ledare och en jordledare från den. Två vita går in i kopplingsplinten med fas, och två går in i kopplingsplinten med nollan. Kan det vara så att det är två ljuskällor i armaturen och att man istället för att sammanbinda dem inuti lampan dragit ut ledarna för båda separat för att kunna göra någon sorts krontändning?
Man kan säga att blå är mindre korrekt kopplad pga att brytaren är tvåpolig och med fördel borde användas så till en ytterbelysning (tex klassiska jordfel mot nolla kan då enkelt isoleras).tommib skrev:
Men övriga utförandet i helhet och farliga bristen med jorden oansluten via brytaren ger givetvis logiskt (om man numer vågar använda ordet här) =>
tommib skrev:
Tack för alla svar än så länge. Jag skall förtydliga nåt som @Steamboy redan listat ut.
Det är två armaturer till vänster, det verkar som om de är dragna separat hela vägen till kopplingsdosan och in i klämman uppe till höger i dosan. Dessa två beter sig likadant, dvs på när brytaren i hallen är på och då även väggkontakterna.
Tillverkaren av brytaren kan jag inte se men den påverkar vippan varje kvartsvarv. 12 och 6 är På/1 och 3 och 9 är Av/0. Den är iaf IP54 klassad.
@GK100 Eftersom jag också vill lära mig, hur ser du att brytaren är tvåpolig? Menar du att man hade/borde kunnat koppla in den där nere och då bryts både brun och blå?
Allt pekar på att jag kommer ta in nån så ni behöver inte oroa er för att jag skall pilla själv
Det är två armaturer till vänster, det verkar som om de är dragna separat hela vägen till kopplingsdosan och in i klämman uppe till höger i dosan. Dessa två beter sig likadant, dvs på när brytaren i hallen är på och då även väggkontakterna.
Tillverkaren av brytaren kan jag inte se men den påverkar vippan varje kvartsvarv. 12 och 6 är På/1 och 3 och 9 är Av/0. Den är iaf IP54 klassad.
@GK100 Eftersom jag också vill lära mig, hur ser du att brytaren är tvåpolig? Menar du att man hade/borde kunnat koppla in den där nere och då bryts både brun och blå?
Allt pekar på att jag kommer ta in nån så ni behöver inte oroa er för att jag skall pilla själv
Om du kollar på bilden ser du att det är märkt L och N till vänster och höger nedtill, motsvarande utgångar upptill symboliseras av de två pilarna och de med X är som sagt inte förbundna med något utan ren möjlighet till skarvpunkt. Sen att brytaren är av vridtyp och någorlunda modern ger också att man även utan att se innanmätet kan anta att den är tvåpolig, har den dessutom utvändigt markering 0-1 vid dina "klockslag" kan man vara ännu mer säker på tvåpolig.
Men i ditt fall har vi ju facit genom bilden och de tydliga uttagsmärkningarna där.
Men i ditt fall har vi ju facit genom bilden och de tydliga uttagsmärkningarna där.
Klicka här för att svara