Hej, jag är en åttonde klassare som har en NO uppgift om tryck och värmelära. Det var en fråga om isolering bl.a och jag har grubblat över det. Den lyder ´´Jag vill ha varmt i huset, samtidigt som jag vill tänka på miljön och ekonomin. Hur ska jag isolera huset och vad ska jag ha för material? Hur ska jag placera elementen?`` Då jag ej är erfaren och inte bara vill skriva sten eller glasull som ej är så bra för miljön så ställer jag frågan här. Jag har googlat och fått fram att Polyuretan är bäst men inte så billigt, men jag har ej kunnat hittat ett pris. Är det någon erfaren isolerare som har tips? Tacksam för svar

• Gilla
Jakobiman
  • Laddar…
Titta även på cellulosa baserade isolermatr.

Jag har kollat på linull som ligger på samma prisnivå och tänkte skriva med det. Tack för tipset. Nu vet jag samlingsnamnet för dem.

Hampa är en produkt att inte glömma bort!

Efter lite sökningar verkar det som att cellulosa och hampa är lika bra men att hampa är dyrare. Stämmer detta eller är någon bättre?

E Elev skrev:
Efter lite sökningar verkar det som att cellulosa och hampa är lika bra men att hampa är dyrare. Stämmer detta eller är någon bättre?
Hampafiber är dyrare. Sen kan man använda hampaskävor som är jämförbart med kutterspån.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.