I vårt hus har vi golvvärme i nedervån. och vatenburet till element i övervån. När vi planerade huset med säljaren så bad jag om att få vatten buren golvvärme även på toaletten på övre plan.Det fixade rörisen med att dra en extra slinga från fördelaren i nedre plan till toaletten i övre plan.Den slingan är altså med råge den högsta punkten i systemet.
Är inte detta lite olämpligt med tanke på luftning av systemet?

Kalsipper skrev:
Den slingan är altså med råge den högsta punkten i systemet.
Högsta punkten har du väl i radiatorerna på ÖV. Eller?

Rörisar brukar montera avluftare då de lägger golvslingor.
Jag tror i och för sig inte det är några som helst problem med luft i 15 mm slangar. Den blåser ur då cirkpumpen startas(jämför trädgårdsslangen. Du behöver inte stort flöde för att all luft ska pressas ut oavsett hur du lägger slangen).

Bas:

När det gäller golvslingor är ju tanken att det skall vara skarvlöst, enda skarvarna vid inkopplingen i fördelare. Att då montera en avluftare på övervåningsslingan är inte bra, läckagerisk. Om min rörkrökare skulle föreslå en sådan lösning så skulle jag genast säga tack och adjö och byta rörkrökare.

Att ha en slinga i övervåning som är ansluten till en fördelare i undervåningen kan ge problem. Pumpen skall "orka" att trycka ned det den luft som finns i röret vid uppstart. Ett alternativ är att spola igenom slingan med det kommunala vattnet vid fyllning/uppstart. När man startar upp sitt värmesystem med "nytt" vatten dvs vatten som ej har varit uppvärmt så innehåller det en heldel lyft som är bundet i vattnet, detta försvinner efterhand som det uppvärms och man får s.k "dött vatten" i sitt värmesystem. Det är bara att hoppas att denna luftavgång inte lägger sig i övervåningensslinga.....

Roli:
Givetvis är golvslingan skarvlös.
Avluftaren, om den behövs sitter den givetvis i fördelaren.
OK, Kalsipper skriver i och för sig att slingan är dragen från fördelare på nedre plan.

Det är det jag är rädd för...
Jag har nämligen dålig effekt från just den slingan och har fått för mej att det kan vara luft.

Jag avluftade värmepumpen och där var en hel del luft och jag skall nu ge mej på elementen.
Golvvärmeslingorna har ju en "egen matning" (delning direkt vid pumpen mellan element och golvv.)så jag tror att ev luft i golvslingorna stannar i det systemet p.g.a att rören från pumen går ner i plattan, sedan upp till fördelaren och till sist vidare till slingorna.

Kalsipper:

Prova att öka flödet i din slinga på övreplan. Det gör du med strypventilen till slingan vid fördelaren.

Men avlufta systemet först, och räcker inte det så prova det enligt ovan, men öka försiktigt eftersom du förändrar balansen i golvvärmen när du ändrar strypningarna. Lämplig ändring 0,25-0,5 varv på strypventilen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.