Hej.

Har ett hus från 1800-talet och där är ju väggarna inte speciellt raka. Renoverar ett rum där ena väggen är rätt ojämn. Då rummet är litet (typ mer garderob) så vill jag inte bygga ut för att göra det rakt.

Vad rekommendeerar ni för golvlist som är lite flexibel? Egentligen gäller frågan även taklist faktiskt, så slänger in den i samma tråd.

Tack för er hjälp.

Vänliga häslningar
Johan Linnarsson

linnarsson linnarsson skrev:
Hej.

Har ett hus från 1800-talet och där är ju väggarna inte speciellt raka. Renoverar ett rum där ena väggen är rätt ojämn. Då rummet är litet (typ mer garderob) så vill jag inte bygga ut för att göra det rakt.

Vad rekommendeerar ni för golvlist som är lite flexibel? Egentligen gäller frågan även taklist faktiskt, så slänger in den i samma tråd.

Tack för er hjälp.

Vänliga häslningar
Johan Linnarsson
Ska det vara en slät list eller allmoge? Spika in den så långt det går, så att den drar in mot tapet/målad vägg.

Hålkälslist har vi hemma till taket. Funkar fint :D

Sätt listen först, sen tapetserar du och låter tapeten gå ut på överkanten av listen.

useless useless skrev:
Sätt listen först, sen tapetserar du och låter tapeten gå ut på överkanten av listen.
Hej. Tanken är att måla. Så min spontana tanke var att spackla där listen inte täcker. Men finns det vettig list att köpa som är rätt formbar, så kollar jag gärna på det. :-)

P Pappa1986 skrev:
Ska det vara en slät list eller allmoge? Spika in den så långt det går, så att den drar in mot tapet/målad vägg.

Hålkälslist har vi hemma till taket. Funkar fint :D
En slät vit list blir nog bra tänker jag. Men visst kan allmoge funka också. Vilka lister tänker du funkar som är flexibla i sitt material? :-)

Hålkälslist ska spanas in! tack! :-)

linnarsson linnarsson skrev:
En slät vit list blir nog bra tänker jag. Men visst kan allmoge funka också. Vilka lister tänker du funkar som är flexibla i sitt material? :)

Hålkälslist ska spanas in! tack! :)
Kör en vit list och sen ovanpå så spikar du en kvartslist.
Fast hade det varit jag så skulle jag kört en allmoge och spikat in den i väggen så att det blir tätt :D

Finns lister av frigolit

Risken är att listen ser väldigt krokig ut om den ska följa alla ojämnheter i väggen. Blir det nån springa här och där så får du blaska på lite extra färg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.