Hej, är ny här.
Jag skulle behöva få lite oberoende råd om bedömning av allvarlighetsgrad på brister i utförd dränering.
Jag har en villa från 1960 med källare där jag anlitat en enmansmarkfirma för att göra om dränering.
Dränering är utförd med pordrän system och i nuläget är en långsida och en gavel utförd sedan har det blivit ett utdraget uppehåll pga barn, semester och en balkong som gjort att jag behövde ta in en besiktningsman för statusbedömning.
Nu har besiktningsmannen noterat att den redan utförda dräneringen innehåller brister där pordräns anvisningar inte följts. det är främst att sulans klack inte påbyggts så att en lutning utåt uppstår, samt att flytmembranet påmålats endast 2-3 cm upp på källarvägg. Pordränskivorna ligger därmed horisontellt på sulklacken. Se bifogat foto.
För att veta hur jag ska gå vidare nu skulle jag behöva råd om hur allvarligt detta är, måste det som är klart göras om utan pardon eller kan man acceptera att det ser ut så här och slippa gräva upp och göra om (vill ju helst undvika det då trädgården blir kaos en gång till!)