5 408 läst ·
33 svar
5k läst
33 svar
Fråga om att flytta elmätare
Det är inte omöjligt att lägga serviskabeln längs med tomtgräns... Och nuvarande kabel ligger väl nergrävd den sträckningen så det bör gå att få ner en ny...
Obs nätbolaget gräver normalt utanför din fastighet.
Ett markmätarskåp i tomtgräns inne på din fastighet. Då slipper du gräva vid huset.
Vad som går ut från mätarskåpet brukar inte nätägaren lägga sig i. Och då kan du använda din gamla kabel...
Obs nätbolaget gräver normalt utanför din fastighet.
Ett markmätarskåp i tomtgräns inne på din fastighet. Då slipper du gräva vid huset.
Vad som går ut från mätarskåpet brukar inte nätägaren lägga sig i. Och då kan du använda din gamla kabel...
Av den anledningen dvs solpaneler mm behöver du inte flytta något det går bra som det är. Men lyssna på vad HSP skriver det är på alla sätt vettiga och riktiga synpunkter. Exemplet med markskåp och befintliga kabeln sista biten som nu borde vara optimal.Tobias Ferm skrev:
Problemet är ju att nuvarande elkabel till min tomt går via grannens tomt så för att få mätarskåpet till min fastighet behöver Ellivo på något vis skarva där nu nuvarande mätarskåp är nu till min nuvarande kabel. Hur jag än vrider och vänder så kommer ju gamla kabeln behöva bytas till nya Platsen. Om den gamla kabeln inte är godkänd.
Tänkte om jag har solpaneler i framtiden så kommer det ju ändå sättas upp saker på fasaden för det och tänkte att brevid det kunde mätarskåpet vara.
Tänkte om jag har solpaneler i framtiden så kommer det ju ändå sättas upp saker på fasaden för det och tänkte att brevid det kunde mätarskåpet vara.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Det är nog inte omöjligt att nätägaren är positiv till en ev. "flytt" av skåpet då det inte är helt enligt regelverk. Har för mig om att jag läst exempel här på forumet där nätägaren gått in och tagit den stora delen av kostnaden för dylika åtgärder. Ring och hör med dem vetja!
Sätta upp en säkringslåda vid nuvarande stople är inte ett stort jobb för nätbolaget. De vinner också lite på detta då ägogränser samtidigt tydliggörs.
Har du tur så godkänner de gamla kabeln. Och att fråga kostar inget...
Har du tur så godkänner de gamla kabeln. Och att fråga kostar inget...
Medlem
· Blekinge
· 12 224 inlägg
det fattar jag inte. Mna solpaneler är anslutna till elcentralen i huset. I mätarskåpet vid gatan (på stopen) har elektrikern satt in en extra strömbrytare. elbolaget satte in en dubbelräknande mätare.Tobias Ferm skrev:
Och växelriktaren för solcellerna mår bäst inomhus (källare) så den kan slippa sitta i regn och snö. Så solceller är ingen anledning för mätarflytt.
Växelriktaren kanske kan vara i krypgrunden isf. Har lite om plats var den kan vara annars.T Thomas_Blekinge skrev:det fattar jag inte. Mna solpaneler är anslutna till elcentralen i huset. I mätarskåpet vid gatan (på stopen) har elektrikern satt in en extra strömbrytare. elbolaget satte in en dubbelräknande mätare.
Och växelriktaren för solcellerna mår bäst inomhus (källare) så den kan slippa sitta i regn och snö. Så solceller är ingen anledning för mätarflytt.
Medlem
· Blekinge
· 12 224 inlägg
Byt solcellsförsäljaren mot en som är kunnig.Tobias Ferm skrev:
Ja, jag kan kolla vad de säger. De verkar jäkligt omöjliga på Ellivo iaf att få svar på vad som gäller.S Styrman_jansson skrev:
Om man frågar via en elinstallatör brukar nätägarna vara betydligt lättare att ha och göra med. Ofta har elfirman någon personlig kontakt hos nätägaren, och inte som när "vem som helst" ringer och hamnar hos någon kundtjänst som bara kan svara på frågor som har färdiga standardsvar.Tobias Ferm skrev:
Du måste i alla fall anlita en auktoriserad för jobbet då nätägaren normalt kräver det.
Ja, får väl börja fundera på om jag ska lägga pengar på att flytta elmätare eller låta den stå obevakad med risk att någon går förbi och trycker på Off-knappenE elmont skrev:Om man frågar via en elinstallatör brukar nätägarna vara betydligt lättare att ha och göra med. Ofta har elfirman någon personlig kontakt hos nätägaren, och inte som när "vem som helst" ringer och hamnar hos någon kundtjänst som bara kan svara på frågor som har färdiga standardsvar.
Du måste i alla fall anlita en auktoriserad för jobbet då nätägaren normalt kräver det.
Batterier är ju i alla fall inte lönsamt. Och de sitter ju inte vid mätaren i alla fall?
Enda fördelen med att flytta skåpet är väl att utrustning som ansluts till han/p1 porten på elmätaren får lite kortare kabel? Eller lättare kan kommunicera trådlöst mot system inne i huset. Känns som väldigt klen anledning att flytta skåpet.
Jag kan tycka att elskåp är rätt fula. Jag hade varit nöjd med att det står som det gör, och hade inte rotat mer i det.
Enda fördelen med att flytta skåpet är väl att utrustning som ansluts till han/p1 porten på elmätaren får lite kortare kabel? Eller lättare kan kommunicera trådlöst mot system inne i huset. Känns som väldigt klen anledning att flytta skåpet.
Jag kan tycka att elskåp är rätt fula. Jag hade varit nöjd med att det står som det gör, och hade inte rotat mer i det.
Helt 100 på att han sa att det vore smart att byta plats för vi pratade om ifall det var några problem att elmätarskåpet var så långt bort. Egentligen inte sa han men vore bra om den är närmare om man ska ha lagringsbatterier.A Arnodt skrev:
