Hej på er,

kommer behöva byta ut delar av fasaden och ovanför farstukvisten är det i dagsläget ett droppbleck som är inte är korrekt monterat. (Se bild)

Behöver lite råd på hur jag enklast/snyggast monterar det enligt standard. Räcker det med att såga ut ett snitt i panelen, knacka in blecket och sedan skruva? Eller hur hade ni enklast löst detta?

tacksam för svar:) Felmonterat droppbleck ovanför farstukvist mot röd träpanel och tegeltak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fasaddetalj över farstukvist med felmonterat droppbleck under tegeltak och takfönster.
Skapa konto

Har den där monteringen orsakat några problem? Annars är det väl bara att låta det vara... Det blir väl inte så mycket väta där under?
Om det ska vara korrekt utfört så borde det i första hand sitta ett bleck innanför ytterpanelen och under takpannorna. Typ som i den här bilden:

Installation av ett bleck under takpannorna och ovanför ytterpanelen på en husvägg under konstruktion.
Skapa konto

useless useless skrev:
Har den där monteringen orsakat några problem? Annars är det väl bara att låta det vara... Det blir väl inte så mycket väta där under?
Om det ska vara korrekt utfört så borde det i första hand sitta ett bleck innanför ytterpanelen och under takpannorna. Typ som i den här bilden:

[bild]
Har inte orsakat problem vad jag vet, var med i besiktningsprotokollet och jag kommer behöva byta ut panelen där den sitter. Tänkte om jag isf skulle göra det rätt när jag ändå är igång

Ok. Då är det lika bra att göra rätt då. Det viktigaste är som sagt var att underlagstaket fortsätter upp på väggen. Antingen genom att duken fortsätter upp eller att det sitter en ståndskiva där.

useless useless skrev:
Ok. Då är det lika bra att göra rätt då. Det viktigaste är som sagt var att underlagstaket fortsätter upp på väggen. Antingen genom att duken fortsätter upp eller att det sitter en ståndskiva där.
det går upp papp under plåten såg jag.
Rekommendationen om jag kollar på din bild är att montera blecket först, där det ska vara och sedan panelen ovanpå?

Så här tycker t ex Benders att man ska lösa det. Dvs underlagstaket upp mot väggen och en plåt ovanpå takpannorna (som också sitter innanför väggpanelen).

Skiss som illustrerar montering av dold avrinning vid vägganslutning med underlagstak och plåt ovanpå takpannor.
Skapa konto

useless useless skrev:
Så här tycker t ex Benders att man ska lösa det. Dvs underlagstaket upp mot väggen och en plåt ovanpå takpannorna (som också sitter innanför väggpanelen).

[bild]
tackar och bockar!
Kan ju vara fan att inte göra rätt från början‍♂️

• Gilla
Hejhejhej Hejhej
  • Laddar…
useless useless skrev:
[bild]
Hur är det egentligen tänkt att den översta pannraden ska sättas fast där? Den kan ju inte ligga med sina "klossar" mot bärläkten när plåten täcker läkten. Ska de skruvas?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.