8 876 läst · 11 svar
9k läst
11 svar
Fråga kring bärlager vid läggning av marksten som jag inte finner ett bra svar på
Har ett Myresjöhus i Stockholmstrakten som nu är inne på tredje året, vi köpte en tomt som varit en gräsmatta dvs ganska "fin" (dock efter husbygge/ anläggningsmaskiner så var den inte lika fin..) men vi har gjort det mesta (trall, förråd, carport etc) men nu återstår stenläggning (ca 200m2) som endast skall bära en fyrhjuling som tyngst. Där vi skall ha sten har det under åren legat makadam ca 7-15cm på markduk som ligger direkt på jord/lera och som är väl ihoppressat av maskiner som kört under tiden.
Min fråga är: hur mycket makadam måste det ligga under markstenen för att inte ha risk för tjälskjutning? läser att det skall ligga mellan 15-20 men är det för bärigheten eller pga tjälskjutningen?
Jag har tänkt att lägga på ett lager med ca 5cm makadam så att det är ca 12-20cm över hela ytan.
Det jag funderar på och som kommer att kosta tid/pengar är att ta in en maskin och ta bort den makadam som ligger (sim är välpressad) ta bort markduken, gräva ur ca 10-15cm och lägga tillbaka allt igen och padda. Frågan är om det behövs och om jag försämrar något som legat till sig i tre år?
Snälla hoppas att någon sakkunnig kan komma med bra hjälp!
Min fråga är: hur mycket makadam måste det ligga under markstenen för att inte ha risk för tjälskjutning? läser att det skall ligga mellan 15-20 men är det för bärigheten eller pga tjälskjutningen?
Jag har tänkt att lägga på ett lager med ca 5cm makadam så att det är ca 12-20cm över hela ytan.
Det jag funderar på och som kommer att kosta tid/pengar är att ta in en maskin och ta bort den makadam som ligger (sim är välpressad) ta bort markduken, gräva ur ca 10-15cm och lägga tillbaka allt igen och padda. Frågan är om det behövs och om jag försämrar något som legat till sig i tre år?
Snälla hoppas att någon sakkunnig kan komma med bra hjälp!
Makadam ska du inte ha, det ska vara bärlager dvs material med nollfraktion t.ex. 0-16.
Makadam är material utan det minsta t.ex 2-4, 4-8 & 16-32 osv.
Men det kanske är bärlager du har?
Om inte så får du gräva ur ca 15-20cm under färdig nivå och lägga dit bärlager sedan sättsand/stenmjöl och därefter plattorna. Jag bör väl informera om att jag inte är någon stenläggarguru, men det där är vad jag läst mig till...
Om inte så får du gräva ur ca 15-20cm under färdig nivå och lägga dit bärlager sedan sättsand/stenmjöl och därefter plattorna. Jag bör väl informera om att jag inte är någon stenläggarguru, men det där är vad jag läst mig till...
Hej, jag menade bärlager och inte makadam, detta har idag är 0-32.. Men frågan är om man har 20-25cm bärlager pga bärighet eller pga tjälen?JOW skrev:Makadam ska du inte ha, det ska vara bärlager dvs material med nollfraktion t.ex. 0-16.
Viktigast av allt är att området är ordentligt dränerat. (se länk nedan)
http://www.stenbolaget.se/projekt/visa/omlaggning-av-tradgardsgang-uppfart
http://www.stenbolaget.se/projekt/visa/omlaggning-av-tradgardsgang-uppfart
Ah, ska du bara fylla på befintlig höjd blir ju läget ett annat. Givetvis är det mera arbete att gräva djupare.
Frågan är om duken bara kastades ut på jorden/gräset och man la på bärlaget när huset byggdes?
Normalt skalar mat bort matjorden och sedan duk+bärlager.
Ska du göra det "by the book" så gräv ur och gör om, men om du tycker underlaget är väldigt stabilt även med något tungt (stor bil/lastbil/traktor) så kanske ytan duger bra ändå. Det kan vara bra bärande mark under.
Om du ända ska lägga sten kan det vara värt att chansa, stenen kan du ju alltid lägga om.
Frågan är om duken bara kastades ut på jorden/gräset och man la på bärlaget när huset byggdes?
Normalt skalar mat bort matjorden och sedan duk+bärlager.
Ska du göra det "by the book" så gräv ur och gör om, men om du tycker underlaget är väldigt stabilt även med något tungt (stor bil/lastbil/traktor) så kanske ytan duger bra ändå. Det kan vara bra bärande mark under.
Om du ända ska lägga sten kan det vara värt att chansa, stenen kan du ju alltid lägga om.
Mätte upp höjderna idag och provgrävde ner till jord och kom fram till att jag hellre lägger lite extrajobb än senare, ganska glad för valet för det ser ut som rocky Mountain under så att jag gissar att jag skulle fått problem med tjälen.. Men men, nu kommer jag iaf att sova gott. Tack för alla tips och råd iaf!
Hej
Det viktiga är att få bort matjorden då den skjuter på vintern. Vi la ett spadblad djupt med 0-16 och det har inte rört sig nämnvärt. Någon enstaka platta har sjunkit några millimeter men mer än så är det inte.
Glöm inte markduken i botten bara.
Vad gäller dränering så är det en vanlig missuppfattning att material med 0 är dränerande och det är det inte. Man får ordna avrinningen med lutning av gången istället.
Såhär blev det hos oss; http://www.stenbolaget.se/projekt/visa/fran-sandoken-till-levande-stenframsida
Lite OT: Den där tävligen hos Stenbolaget...Borde man inte automatiskt bli diskad om man använt sig av entreprenörer ?. Lägger man ut det handlar ju tävlingen om vem som betalar mest .För pengar går det ju att köpa sig vilken trädgård som helst
Det viktiga är att få bort matjorden då den skjuter på vintern. Vi la ett spadblad djupt med 0-16 och det har inte rört sig nämnvärt. Någon enstaka platta har sjunkit några millimeter men mer än så är det inte.
Glöm inte markduken i botten bara.
Vad gäller dränering så är det en vanlig missuppfattning att material med 0 är dränerande och det är det inte. Man får ordna avrinningen med lutning av gången istället.
Såhär blev det hos oss; http://www.stenbolaget.se/projekt/visa/fran-sandoken-till-levande-stenframsida
Lite OT: Den där tävligen hos Stenbolaget...Borde man inte automatiskt bli diskad om man använt sig av entreprenörer ?. Lägger man ut det handlar ju tävlingen om vem som betalar mest .För pengar går det ju att köpa sig vilken trädgård som helst
Redigerat:
Klicka här för att svara