3 345 läst ·
14 svar
3k läst
14 svar
Fråga hemmabiokablar
Jag funderar på att dra mina hemmabiokablar i väggen för att slippa ha synliga kablar.
Jag har redan dragit VPrör som bla används till vägguttag.
Frågan är om man kan dra högtalarkablar i samma VPrör? Eller blir det störningar på högtalarkabeln?
Kan man ha någon specialanslutning i väggen där man kopplar ihop kabeln i väggen med själva högtalaren?
Jag har redan dragit VPrör som bla används till vägguttag.
Frågan är om man kan dra högtalarkablar i samma VPrör? Eller blir det störningar på högtalarkabeln?
Kan man ha någon specialanslutning i väggen där man kopplar ihop kabeln i väggen med själva högtalaren?
45amp är en stärkare på säg ca 5*70W=350Watt totalt.jarlh skrev:
350W/45amp = 7,8Volt. starkström = > 220 voltenfasväxelström vilket ger 7,8volt = lågström ;D vilket ger JAG=besservisser
Till besserviser. 7.8V = lågspänning.ppalm skrev:
Enligt föreskrifter är det en starkströmsanläggning om den kan medföra fara för liv och egendom. Alltså är ett bilabatteri en starkstömsanläggning för den kan tända eld på bilen exempelvis.
Nog är det snyggare med kontaktdon av typ speakon eller "canon-kontakter", d.v.s. XLR-kontakter. Helt vackert blir det nog ändå inte, men en kontakt istället för skruvplint eller liknande har väl helt klart sina fördelar när man t.ex. ska städa under/bakom högtalare och liknande.
Vid stärkaren är det kanske lika enkelt att åta kablarna hänga ut nån meter eller två ur väggen bara rakt av, ihopbuntade till en 'tarm' fram till stärkaren. Ett såntdär doslock som används för att dra ut en utanpåliggande ledning från en dosa kan nog vara vettigt att lägga på det hela.
Om man vill ha kontakter vid stärkaren så har speakonkontakten en klar fördel och det är att den är fyrpolig, snyggt påmärkt standardiserat för första och andra högtalare, så det räcker med "två och en halv" till en hemmabiorigg, eller i praktiken tre kontakter, istället för fem stycken.
När det gäller stärkarplacering så tänk på att det passar nog rätt olika i design var man ställer den beroende på om man har en platt-tv/projektorduk eller en vanlig 'djup' tv. Det är nog trevligare att ha elektroniken vid favoritsoffan istället för vid tv'n.
Vid stärkaren är det kanske lika enkelt att åta kablarna hänga ut nån meter eller två ur väggen bara rakt av, ihopbuntade till en 'tarm' fram till stärkaren. Ett såntdär doslock som används för att dra ut en utanpåliggande ledning från en dosa kan nog vara vettigt att lägga på det hela.
Om man vill ha kontakter vid stärkaren så har speakonkontakten en klar fördel och det är att den är fyrpolig, snyggt påmärkt standardiserat för första och andra högtalare, så det räcker med "två och en halv" till en hemmabiorigg, eller i praktiken tre kontakter, istället för fem stycken.
När det gäller stärkarplacering så tänk på att det passar nog rätt olika i design var man ställer den beroende på om man har en platt-tv/projektorduk eller en vanlig 'djup' tv. Det är nog trevligare att ha elektroniken vid favoritsoffan istället för vid tv'n.
Klicka här för att svara