Halloj.
Är i farten att gjuta golvvärmen (vattenburen Uponor) på mitt nya golv (22 mm golvspån på 195mm regel c/c300) på 11m2.
Frågan... kan jag börja med att gjuta med finbetong, och sedan lägga ytskikt med flytspackel? Ska "flyta" 45mm så det drar iväg i kost om jag kör allt med flytspackel..

Tack för svar...

Jag skulle kontakta tillverkaren av flytspacklet. Jag vet att vissa spackeltyper iallafall för många år sedan användes på just det sättet. De innehåller ämnen som kemiskt absorberar fukten från betongen under, så de kunde användas för "snabbtorkning" av en betongjutning. Men om dagens flytspackel har den egenskapen bör man nog kolla med tillverkarna.

Ett problem annars med vanlig betong, är att det krymper även länge efter att det torkat ut. Så fixtillverkarna brukar speca att man inte får sätta plattor på en betongyta förrän efter minst 3 månader, vissa säger 6 månader.

Men det är tänkbart att flytspackel tar upp de krympspänningarna.

• Gilla
Moomin
  • Laddar…
OK, ska kolla med tillverkaren...
Det står iofs på deras hemsida att om det läggs på "nytt betonggolv" så ska det vara minst 3 månader gammalt... så det kan ligga ngt i det du säger.
Men ska kolla... Tack.

Har inte hört talas om flytspackel som sas torkar upp ev undergolv av betong, däremot att flytspackel torkar själv på kemisk väg även om den byggs in i tex klinker.
Betong och flytspackel har helt olika krympegenskaper när dom brinner.
Skulle inte lägga två olika sorter för ingjutning i ditt fall, dels för att det alltid är bättre med en homogen kaka, dels
för att det ska läggas på en spångolv.
Jag skulle absolut lägga endast flytspackel och i ditt fall ett bra fiberförstärkt spackel.

• Gilla
Moomin
  • Laddar…
OK, det var min plan, att lägga fiberförstärkt flyt...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.