Hej,
Ska till att börja läggning av furugolv i stugan,
Golvet är 33x210mm (har jag för mej) ska läggas direkt på golvreglar.
Stugans mått är ca 3,6x6,5m
står kallt största delen av året, och vinter tid blir det uppvärmning ca 1ggr/mån
Tanke lutar åt att lägga det flytande pga att golvet kommer att svälla/krympa i och med årstiderna
Planlösningen kommer att bli ungfär så här:
Risken som jag ser är innerväggarna,
tänkte lösa det så här:
innerväggen som går längs med sovrum 1 och förrådet blir ganska exakt mitt i stugan.
Den plankan som väggen hamnar på tänkte jag skruva, resten limmas så det kommer att kunna expandera åt båda hållen.
sedan väggarna som är mellan sovrummen och förrådet
skimsas upp lite så det inte ligger dikt an mot golvet, och någotslags underlagsfoum under regeln för väggarna så det tätar och kan röra sej och skruvas i ytterväggar och på plankan i mitten.
Vet ej om jag om det kommer funka bra, där av mitt inlägg här, vad tror ni?
Ska till att börja läggning av furugolv i stugan,
Golvet är 33x210mm (har jag för mej) ska läggas direkt på golvreglar.
Stugans mått är ca 3,6x6,5m
står kallt största delen av året, och vinter tid blir det uppvärmning ca 1ggr/mån
Tanke lutar åt att lägga det flytande pga att golvet kommer att svälla/krympa i och med årstiderna
Planlösningen kommer att bli ungfär så här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Risken som jag ser är innerväggarna,
tänkte lösa det så här:
innerväggen som går längs med sovrum 1 och förrådet blir ganska exakt mitt i stugan.
Den plankan som väggen hamnar på tänkte jag skruva, resten limmas så det kommer att kunna expandera åt båda hållen.
sedan väggarna som är mellan sovrummen och förrådet
skimsas upp lite så det inte ligger dikt an mot golvet, och någotslags underlagsfoum under regeln för väggarna så det tätar och kan röra sej och skruvas i ytterväggar och på plankan i mitten.
Vet ej om jag om det kommer funka bra, där av mitt inlägg här, vad tror ni?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Varför lägger du inte golvspån under ?
Finsn det inte risk för drag om de torkar isär annars?
/K
Finsn det inte risk för drag om de torkar isär annars?
/K
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Jag har inte erfarneht av att lägga trägolv direkt mot regelverk flytande, verkar lite speciellt - man brukar ju rekommendera skruvat mot reglar, limmat mot undergolv, elelr flytande i de fall det bara är ett mindre rum:
http://www.moelven.com/se/Produkter...Bo/Massiva-tragolv/Montering-Massiva-tragolv/
/K
http://www.moelven.com/se/Produkter...Bo/Massiva-tragolv/Montering-Massiva-tragolv/
/K
Jo läste det där igår,
http://www.moelven.com/se/Produkter...-Bo/Massiva-tragolv/Flytande-laggning-limmat/
Här står det om mindre rum, max 4m i bredd, och det är ju vad jag har, och inte vad golvet är lagt på, om det är platta, spån eller reglar.
Vad är definitionen på litet rum?
Får nog försöka hitta ett telefonnummer till moelven (har mailat dom redan)
http://www.moelven.com/se/Produkter...-Bo/Massiva-tragolv/Flytande-laggning-limmat/
Här står det om mindre rum, max 4m i bredd, och det är ju vad jag har, och inte vad golvet är lagt på, om det är platta, spån eller reglar.
Vad är definitionen på litet rum?
Får nog försöka hitta ett telefonnummer till moelven (har mailat dom redan)
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Vad är skälet till att du inte vill skruva det ?ason skrev:
Är det att slippa ev sprickor mellan golvbrädorna om det blir torrt ?
/K
Frugan fick läsa lite 😊
Löser sej visst ändå, står så här :
Att lägga ett flytande golv är lite mera krävande och Moelven rekommenderar att avstå flytande läggning av golv med tjocklek över 14 mm och bredd över 117 mm.
Och vårat är 33*195mm
Så om man skruvar det, med dom här förrut sättningarna med olika fuktigheter,
Hur stora springor kan man räkna med till vintern?
Är det lätt att det samlas skräp i dom?
Löser sej visst ändå, står så här :
Att lägga ett flytande golv är lite mera krävande och Moelven rekommenderar att avstå flytande läggning av golv med tjocklek över 14 mm och bredd över 117 mm.
Och vårat är 33*195mm
Så om man skruvar det, med dom här förrut sättningarna med olika fuktigheter,
Hur stora springor kan man räkna med till vintern?
Är det lätt att det samlas skräp i dom?
Allt trä rör sig med fukten. Alltså måste det finnas en liten springa från början. Den blir kanske lite större när det är som varmast och torrast inne, och försvinner nästan helt när det är fuktigare.
Min gissning är att springan <2 mm.
Dock är detta ngt som Moelven säkert kan svara mer precist på.
Ja, det blir damm och skräp där med tiden.
Det ser man på gamla brädgolv, skarvarna har alltid en del damm/skräp.
Är inget man normalt ser eller tänker på, såvida man inte är extremt dammallergisk eller har dammfobi.
(Sedan är ju en helt vanlig matta oändligt mkt mer damm-/smutssamlande än golvspringor.)
Min gissning är att springan <2 mm.
Dock är detta ngt som Moelven säkert kan svara mer precist på.
Ja, det blir damm och skräp där med tiden.
Det ser man på gamla brädgolv, skarvarna har alltid en del damm/skräp.
Är inget man normalt ser eller tänker på, såvida man inte är extremt dammallergisk eller har dammfobi.
(Sedan är ju en helt vanlig matta oändligt mkt mer damm-/smutssamlande än golvspringor.)
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
En liten 20 m2 stuga borde ju vara lätt att hålla med grundvärme för att jämna ut fukt och temperatur.A ason skrev:
Lite uppvärmning vinterhalvåret och bra ventilation, så håller sig nog golvet fint.
Vi har FURU GOLVTRÄ B-KVALITE 26X190 MM ÄNDSPONTAD 149:-/M2
http://www.gsbyggvaror.se/?page=product&category=25&product=395#product
på vår vind, som är förråd + ett enkelt gästrum. Golvet är obehandlat.
Temperaturen varierar väl mellan 0°C och 20°C, och jag kör en avfuktare ibland på vintern, för att RH inte skall gå över 70%.
Det blir aldrig några springor i golvet, och det är riktigt snyggt för sitt pris!
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Springor blir det vid långvarig mycket torr luft och i ditt fall låter det som att det sällan är under 30 % luftfuktighet.KnockOnWood skrev:
Men annars är det väl snarare dags att fråga @ason hur det har gått med golvet efter snart 4 år.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Tack för intresset av denna gamla tråd
Golvet ser fint ut, har nog aldrig tänkt på hur stor springorna blir över årstiden.
Skruvade golvet på golvbjälklaget och drog fast innerväggarna i furugolvet.
Har även byggt ut med 12kvm kök och gjorde likadant där med.
Har ingen el där så det finns ingen grundvärme.
Golvet ser fint ut, har nog aldrig tänkt på hur stor springorna blir över årstiden.
Skruvade golvet på golvbjälklaget och drog fast innerväggarna i furugolvet.
Har även byggt ut med 12kvm kök och gjorde likadant där med.
Har ingen el där så det finns ingen grundvärme.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

