Har en fråga som kanske är lite klurig att svara på men jag försöker ändå.

Hade för en månad sen 2-årsbesiktning. Besiktningsmannen noterade lite olika fel, stora och små som måste åtgärdas. Protokollet skickades sen till mig, två av husleverantörens säljare och byggledaren. Eftersom det gått en månad och vi inte hade hört något av husleverantören så mailade vi dom och frågade om hur deras tidsplan ser ut och när de tänkt att felen ska vara åtgärdade. Idag ringer då husleverantören upp mig och berättar att de inte fått besiktningsprotokollet. Tyvärr har byggledaren vi hade gått bort och de tror därför protokollet fastnat där. Tragiskt men jag påpekade ändå att säljarna fått protokollet. Varför de inte skickat vidare protokollet kunde han inte förklara.

Visst tråkiga omständigheter som man inte kan påverka men hur tycker ni jag ska agera här. En månad har trots allt gått (dels av förståeliga skäl) men jag tycker ändå de borde haft bättre koll här. Ska jag tänka att det gått en månad eller ska jag räkna att de får 2 månader på sig från och med idag?

Hur lång tid står det i protokollet för det fortfarande det som gäller anser jag?
Säljaren borde ha kontaktat sin uppdragsgivare nu när han vet (?) att byggledaren är död och kollat upp så att något blev gjort men juridiskt är han inte inblandad utan det är en fråga mellan er och leverantören.

Ok! Jag frågade faktiskt Gar-Bo vad som gäller. De svarade att en månad har gått för entreprenadens räkning eftersom säljarna fått protokollet också.

Strikt formellt är det ju så att en månad har gått för entreprenören. I praktiken struntar många byggföretag fullständigt i att åtgärda några besiktningsanmärkningar överhuvudtaget. Så den där månaden är nog det mindre problemet här. Lyckas du få dem att åtgärda inom 2 månader från nu, när de anser sig ha fått protokollet, så får man nog ändå se det som att de är ett av de bättre företagen i branschen.

Ditt alternativ är ju att, när 2 månader har gått, börja hota om att låta ett annat företag fixa punkterna (du måste hota med det, och ge din byggare en chans att åtgärda efter det hotet), sedan ev. ta in den där andra byggaren, betala för det. Kräv din byggare på ersättning, din byggare kommer att neka till att det skulle kosta så mycket, du får stämma byggaren, du får ev. tillbaka pengarna efter 3 - 5 år i domstol, mer troligt är en förlikning som ger dig typ 10 000 efter åratals tragglande.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.